Ut i naturen - njut av din omgivning

Just nu är det ett helt underbart soligt och skönt utomhus, lika varmt som i södra Europa. Så vi som måste hålla oss hemma i Sverige kan väl inte klaga på vädret i alla fall. 

Ute på promenad i Östuna


Jag har ju naturen alldeles inpå mig eftersom jag bor på landet, så det är kanske lätt för mig att säga att ni ska ge er ut bland blommor och blad - men det finns verkligen mycket att se och njuta av var man än bor i Sverige. Skönheten finns verkligen överallt, det gäller bara att se den. Jag gör det oftast med min mobilkamera och dess lins. Det jag plåtar kanske kan verka obetydligt för många men för mig är det vackert och värt en bild.



Långhundraleden


Jag försöker också att röra på mig, kanske inte mitt på dagen när det är som varmast, men en promenad mår i alla fall jag väldigt bra av. Här i artikeln kan ni se några av alla de bilder jag tagit, alla är från mitt närområde.

Östuna kyrka


Det finns också mycket att titta på och besöka som heller inte kostar pengar, som ett besök i en gammal kyrka. Jag bor i närheten av flera medeltida kyrkor, här är en bild från en av dem, Östuna kyrka. Den nuvarande kyrkan uppfördes under slutet av 1400-talet och ersatte en äldre medeltida kyrkobyggnad. 

Maria-skulptur i Östuna kyrka


Kyrkan har en rektangulär plan med en sakristia på norra sidan och ett vapenhus på södra sidan. Krucifixet som ni ser på den övre bilden härstammar förmodligen från 1200-talet och satt troligtvis i den tidigare kyrkan. Maria-skulpturen i trä ni ser ovan kommer också från 1400-talet.


Hus i Knivsta


Men jag kan också uppskatta att vandra runt i min lilla "hemby" Knivsta, här ett foto från en promenad en tidig söndagsmorgon. Det är en helt ny byggnad med lägenheter som blev inflyttningsklar bara för någon vecka sedan. Här i kommunen bor nu nästan 19.000 människor så det är en ganska stor ort numera och den växer ständigt.

Knivsta


Här en annan bild från de centrala delarna av Knivsta, som utsmyckats med vackra blommor. Knivsta som är en egen kommun i Uppsala län, den ligger 48 km norr om Stockholm och 19 km söder om Uppsala och ett par kilometer väster om motorvägen E4 vid sjön Valloxen. Så läget mellan två av landets större städer och dessutom i närheten av Arlanda så är det inte konstigt att Knvista växer mycket just nu.

Text och bild: Agneta Nisbeth

Kommentarer