Det finns mycket att upptäcka i Apulien - se 2 filmer med allt det vackra här

Det finns mycket att se och uppleva i det vackra Puglia - eller Apulien som det heter på svenska. Här har jag hittat två härliga filmer som får dig att se alla det vackra platserna på en gång.

Alberobello


Missa till exempel inte den vackra staden Alberobello med sina Trulli-hus som är så speciella, de har alla en konformad topp och är vitkalkade på utsidan. Jag har varit i staden vid flera tillfällen men är lika fascinerad varje gång jag kommer dit.

Alberobello


Hela staden är givetvis fylld av turister från hela världen och mycket som säljs är lite krimskrams men det är ändå en minnesvärd upplevelse att vandra längs de smala bilfria gränderna och bara njuta av alla vackra små Trullis som ofta smyckats med blommor.




Men det finns givetvis så mycket mer att se i Apulien, både i form av städer och landsbygd. För att inte tala om alla underbara bad i det turkosa havet.  Här ovan kan ni se en film till från denna underbara region, det soliga Apulien på den italienska klacken. Och här nedan finns en till film som jag också hittat på Youtube.



Jag har själv skrivit en mycket lång reseberättelse från denna härliga del av Italien, ni kan läsa mer om min bussresa runt i Apulien här››

Text och foto: Agneta Nisbeth
Filmer från Youtube

Kommentarer