Galen i rosor

Jag har just nu fullt av rosor av olika typer och färger i min trädgård. Och jag älskar verkligen rosor, helst sådana som doftar...

rosor


Det finns tyvärr inte så många rosor som doftar just i min trädgård - bara några stycken - men alla är lika vackra. Men det roligaste är faktiskt att alla, utom en, är sådana man kan hitta i plastkruka i den lokala mataffären för en struntsumma. De flesta kostade under 40 kronor.

ros


Jag hörde av många att man inte kunde få dessa billiga blommor att växa upp och frodas i en rabatt året om, men det har gått hur bra som helst, alla 10 av mina 11 rosenbuskar är sådana rosor. Bara en buske kommer från ett riktigt växthus. 

rosor


Men en sak är väldigt rolig och spännande, man vet aldrig vilken färg och form de får förrän efter en tid, för det är nämligen inte alltid samma typ som när jag köpte dem i kruka. En rosa ros var tidigare röd och en gul ros blir nu en gul-orange. 


rosa rosor


Även formen och typen kan ändra sig efter ett år i rabatten, några har jag nu haft i flera år och jag tycker att vissa av dem ändrar sig lite allt eftersom. Men alla har i alla fall gett mig massor av blommor varje år. Har ni själva någon erfarenhet av dessa butiksrosor man kan köpa överallt, har ni testat att planera ut dem i rabatten?

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer