I år får jag äntligen mina äpplen

Under ett par år nu har det varit snålt med äpplen i min trädgård, men i år ser det äntligen ut att bli en fin skörd! 

äppelträd


Förra året kom inte ett enda äpple i min trädgård, alla blommor frös tyvärr bort under våren. Jag lyckades hitta ett par äpplen på några träd i skogen men det var allt. Men i år ser det i alla fall ut att bli en fin skörd och jag heller verkligen alla tummar. Kanske räcker de till att lämna in för lite mustning också?



Jag brukar ta hand om äpplena på olika sätt, lite blir till mos och chutney, lite blir till äppeldricka och annat till olika typer av äppelkakor samt must. Och så äter jag dem direkt som de är förstås, allt är ju obesprutat och utan behandling av kemikalier. Det brukar också vara många vänner som hittar hit och hjälper mig ta hand om alla äpplen, för det är många jag lovar. Träden är gamla och sorterna är för mig okända, men de smakar underbart!

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer