Stillsamma dagar på landet

Det har verkligen varit en lugn sommar för min del, inte några resor alls detta år, varken inom landet eller utomlands, av förklarliga skäl. Men det har varit en fin resa ändå - inombords.

svensk sommar


När man inte kan göra allt det man brukar får man ta vara på det som finns - och det finns alltid massor att upptäcka omkring oss, saker vi kanske inte riktigt sett förut. Och det har jag verkligen gjort denna sommar. Jag har vandrat runt i närområdet här ute på landet. Jag har tagit mig in till min närmaste lilla "stad" Knivsta för att handla. Det har också hänt att jag slagit mig ner för att fika med en väninna på det lilla bageriet.

café i Knivsta


Men jag har också njutit av att bara göra ingenting, att bara vara. Detta har faktiskt varit min första sommar som jag är helt ledig sedan jag var ung, helt otroligt om man tänker på det. Under mitt jobb som journalist har jag alltid arbetet under sommaren, jag tog min semester på våren och hösten istället. Då alla andra jobbade, så det kunde vara hemma med barnen under sin semester.


sommaräng


Det har nästan känts lyxigt att kunna vandra runt varje dag, utan att behöva tänka på jobbet. Stressen och pulsen på tidningen; att ständigt hitta på uppslag till nya artiklar, intervjuer och reportage. Att alltid hålla deadline, att alltid hålla uppe siffrorna på tidningens sajt, att skapa nya idéer och att lägga ut jobb på andra reportrar. Vara beredd att rycka in nätter som helger, året om och dygnet runt. Idag pysslar jag med bloggen ni läser här, men bara när jag själv vill.

åker i Uppland


Nu tar jag istället en promenad i solen, eller regnet, och njuter av mina ledighet. Även om jag inte får resa utomlands detta år så gör jag det bästa av situationer. Jag gör min resa inåt istället. Tänker på hur lyckligt lottad jag är och hur vackert allt är här omkring mig. Bara det att se hur säden mognat under veckorna, snart är det dags att skörda den.

Hoppas ni haft en lika fin sommar ni med och att ni har kunnat njuta av er semester lika mycket som jag!

Text och foto. Agneta Nisbeth

Kommentarer