En bok du inte vill lägga ifrån dig - Feber av Johan Brännström

Det är inte allt för ofta du får tag på en ny bok som håller dig så här på tårna, men min vän Johan Brännströms kriminalroman Feber gör precis just detta. Förbered dig på många svettiga stunder...

Feber


Jag började att läsa boken så fort jag fått den i min hand, man vill ju veta hur min gamla vän och journalistkollega Johan Brännström klarat av sin författardebut, han har tidigare skrivit filmmanus men detta var hans första kriminalroman. Och jag kan bara säga - boken Feber är helt lysande! Och väldigt spännande - den har även en fin miljöbeskrivning av Stockholm och kanske även mindre vackra platser samt intressanta personporträtt som får en att vilja veta mer.



När jag skrev att jag precis börjat läsa boken på Facebook så berättade en väninna att hon precis laddat ner den och börjat lyssna på den. En kort tid därefter sa hon "5 stjärnor och hoppas på ytterligare en bok från Brännström. Lova att framföra det till honom". 
Det är nu fixat! Och det är många nu som stämmer in i hyllningskören, inklusive mig själv. Jag har verkligen läst många deckare genom åren och det kommer bli många till, hoppas att snart få läsa nästa bok i serien om den trevliga och trovärdiga huvudpersonen Mikaela Sköld och hennes liv, om det nu blir i Stockholm eller uppe i lugnet hos sin mamma och pappa i Härnösand...


Johan Brännström
 

Vad handlar då boken om, den som kommer få dig ligga vaken hela natten och läsa, eller lyssna. Jo så här står det att läsa på baksidan:

"Mikaela Sköld är inrikesreporter på Sveriges största nyhetsbyrå och ensamstående mamma till tolvåriga Vanja. Hon tvingas lämna sin febersjuka dotter ensam hemma och när hon kommer hem från jobbet är Vanja spårlöst försvunnen. Polisen har inte mycket att gå på, men Mikaelas egna efterforskningar pekar mot Darknet den dolda delen av nätet. Hennes sökande efter dottern tar henne allt djupare ned i en febrig och farlig värld, så mörk och depraverad att hon inte kunnat föreställa sig den i sina värsta mardrömmar. Och någonstans på nätet finns en klocka som tickar ned om tjugofyra timmar startar nästa show i The Red Room. Vågar du titta?"



Bara tanken på att vara med om allt det som reportern Mikaela och hennes dotter tvingas vara med om får en att må lite illa, föreställ er själv att ert barn försvinner spårlöst! Tänker man sedan på vad som finns på Darknet i verkligheten (det är en krypterad del av internet där allehanda olagligheter pågår i det fördolda) så blir man riktigt sjuk. Johan har bara skrivit om en del av det som sker hemska som sker där, men det är tillräckligt för att få ens blod att frysa till is. Ni förstår vad jag menar när ni läst boken - vill inte säga mer här... Ni måste bara läsa det själva.

Jag vet att Johan redan är på gång med bok nummer två i serien om Mikaela och vi hoppas att få läsa även denna inom kort!


Text och foto: Agneta Nisbeth samt Ordfronts förlag

Kommentarer