Lite av skördetid just nu - hallon, krusbär och potatis

Jag har inte precis odlat mycket nytt detta år, har en ynklig tomatplanta, satte bara mycket lite potatis och bärbuskarna står där de står, år efter år. Men jag har skördat lite godsaker i alla fall.



Just nu har de röda vinbären blivit så där perfekt söta och saftiga, så det blir nog till att ta en runda dit under dagen. Men eftersom jag hittade en huggorm där senast jag försökte plocka mina röda "juveler" så är jag lite försiktig. För att inte säga rädd, feg som jag är. 



Men jag tänker inte låta några ormar hålla mig borta från trädgården. Dessutom har jag detta år hittat några nya bärbuskar jag inte sett förut, jag är inte säker på vad de är av för sort. Några säger salmbär, (som finns på Gotland) andra blåhallon eller björnbär. Har smakat på ett bär, inte speciellt goda men jag tänker göra sylt på dem.



Jag fick bara så här mycket potatis i år, men så satte jag ner bara två stycken i jorden tidigt i våras! Så jag är ändå mycket nöjd med resultatet. Och jag minsann meddela att de smakade helt underbart gott med lite smör.




Dessutom blev det mycket fina hallon på vildhallonbuskarna i skogen, så jag är för en gångs skull ätit mig mer än mätt på de goda, söta bären. Här ser ni några av dem upplagda på ett vackert blå-vitt antikt, men tyvärr sprucket fat som fått ärva.



Det har också blivit lite krusbär, men jag har haft problem att nå mina favoritbuskar som finns ute vid vägen, växtligheten omkring har tagit över och jag vågade inte kliva ner i det branta diket som också har massor av buskar med stickiga rosor. För de krusbärsbuskar jag har i trädgården ger inte så mycket bär numera.

Text och bild Agneta Nisbeth

Kommentarer