Nya fynd under 30.000 euro - 8 lägenheter till salu i Kalabrien

När det regnar ute letar jag vidare bland mäklarsajterna på nätet - och jag har hittat ett antal nya fynd i Italien. Denna gång har jag valt att titta lite extra på Scalea i Kalabrien där du har nära till både hav och stad. Här kan du också bo utan att äga en bil.

Kalabrien


I början på detta år hade jag en resa inbokad till Neapel, där skulle jag sedan ta mig ner till Scalea i Kalabrien med tåg för att titta på några lägenheter jag var intresserad av att kanske köpa. Nu blev det ingen resa eftersom jag blev förkyld, sedan bröt Covid-19 ut i världen och jag och alla andra tvingades stanna hemma istället för att resa iväg.

Trani


Men det hindrar inte att jag är lika nyfiken fortfarande att titta på olika hus och lägenheter att köpa i Italien, även om det kanske aldrig blir något. Här kommer några av mina senaste fynd, nu bara från Kalabrien och staden Scalea som ligger vackert vid havet.




Scalea är en ort och kommun i provinsen Cosenza i regionen Kalabrien i Italien och den ligger 120 km från närmaste flygplatsen i Lamezia Terme som ligger en bit söderut längs kusten. Kommunen hade runt 11 000 invånare förra året. Scalea är känt för sina fina stränder och sin gamla, anrika stadskärna med delar från medeltiden. 


 


Jag valde staden också för att man kan bo här om man inte - som jag - har planer på behöva köpa eller hyra en bil för att ta sig till sitt hem. Det går snabbtåg hit från norra delarna av landet, så det går lätt att till exempel hoppa på ett tåg i Rom eller det mer närbelägna Neapel som har en flygplats som är öppen året om för flyg från Europa.




Här följer några av alla de lägenheter som finns till salu i Scalea, inget av dem är ett komplett renoveringsobjekt även om några inte är speciellt fräscha just nu och kräver en del arbete. Det finns annars en del ställen i gamla stan som knappt har något annat än väggar och golv att köpa, men de har jag inte tagit med här. Jag har heller inte sett lägenheterna på plats - vilket gör att jag bara berättar om vad jag ser på märklarsajterna.

1- Helt nyrenoverad



Den första kommer här från Calabria Reality Group, det är en nyrenoverad lägenhet med ett sovrum och ett kombinerat vardagsrum/kök samt ett badrum med badkar plus en balkong. Det hela kostar 19.000 euro och ligger lite ovanför själva staden då har du ändå gångavstånd till både havet och själva city i Scalea. Här nedan kan ni se en film från just denna omöblerade lägenhet:



Det är inte alla mäklare som har videofilmer från lägenheterna eller husen som de har till försäljning, men jag lovar att det blir enklare att se vad som erbjuds. Måste annars säga att bilderna på märklarsajterna inte alltid är de bästa och visar stället från sin bästa sida, ni måste verkligen ha en rejäl dos fantasi för att kunna föreställa er hur det kan se ut i verkligheten.

2 - Liten lägenhet med balkong



Här ovan kommer en annan lägenhet från samma mäklare, Calabria Reality Group. Den kostar lika mycket, 19.000 euro och är också ett sovrum med inbyggd förvaring samt ett kombinerat vardagsrum/kök samt en liten balkong. 



Den här lägenheten är också relativt nyrenoverad men här finns en del möbler som tydligen ingår i köpet. Huset ligger mitt i city denna gång och det tar bara några minuter att gå till tågstationen och 10 minuter till havet. Kanske lite småfix kan behövas här och där men tydligen är badrummet omgjort relativt nyligen. 

3 - Nära till havet



Ännu en liten lägenhet till salu i Scalea hos Calabria Reality Group för 18.000 euro i Scalea, här behövs dock en lite större renovering kan jag tänka mig. Lägenheten ligger ganska nära havet med en bit från citykärnan och järnvägsstationen.



Det är, precis som hos de andra, bara ett sovrum med ett kombinerat kök och vardagsrum. Det finns också ett badrum och en söt liten balkong med utsikt mot ett grönområde. Det verkar här som man försökt tränga in så många sängar och bäddsoffor som möjligt i den lilla lägenheten, men det är ett bra läge för den som älskar att gå eller cykla till havet.

4 - Balkong med havsutsikt



Detta är en annan lägenhet i Scalea som också ligger bakom järnvägen och uppe på en kulle, lite närmare havet än den första lägenheten, man har till och med havsutsikt från balkongen om synes. Här behöver man dock renovera, ganska mycket till och med, men den kostar bara 14.000 euro. Här har man samma typ av upplägg med ett sovrum, ett kombinerat vardagsrum och kök samt ett badrum. Mäklaren denna gång är Riviera-Italiana.

5 - Här behövs renovering

lägenhet Scalea


Så har vi denna något större lägenhet med ett separat litet kök, ett vardagsrum och ett sovrum med plats för en dubbelsäng samt en toalett och en mindre balkong. Lägenheten som ligger i stan, nära järnvägsstationen och 800 meter från havet, förmedlas via mäklaren Tecnocasa.it och är till salu för 20.000 euro. 



Här behövs en del renovering fast mäklaren uppger att en del av arbetat redan har påbörjats, men den är ändå fullt beboelig från dag ett. Den säljs möblerad som på bilderna.


6 - Med en liten glimt av havet



lite mer får man betala för denna lägenhet som ligger mitt i stan, bara 600 meter från havet. Den säljs av mäklaren Tecnocasa.it  och kostar 26.000 euro. Här får man två sovrum, ett stort med plats för dubbelsäng och ett mindre, ett kombinerat kök och vardagsrum samt ett badrum.



Men det fina med denna lägenhet är den stora balkongen på 12 kvm som går runt lägenheten, dem ger också ägarna en liten glimt av havet. Stället säljs möblerat och den här faktiskt färdig att flytta in i, även om jag själv skulle byta ut köket.


7 - Med två sovrum



Denna lägenhet kostar lite mer, 29.000 euro, men för detta får ni en liten uteplats och en terrass, två sovrum, ett kombinerat vardagsrum/kök, badrum och ett garage. Lägenheten som är färdig att flytta in i ligger bakom järnvägen, en bit uppåt bergen och finns hos mäklaren Riviera Italiana. Det är 1,4 km till havet, något kortare in till stan. Skulle rekommendera lite småfix dock, men annars ser lägenheten ut att vara i fint skick.


8 - Med en egen trädgård



Vill ni hellre ha en egen trädgård kanske denna lägenhet för 29.000 euro kan passa bättre. Ni får två sovrum, ett kombinerat vardagsrum/kök, ett badrum och en trädgård som sträcker sig runt hela lägenheten som är på runt 50 kvm. 



Ni bor även här en bit från själva citykärnan men får istället en lugnare omgivning, däremot behöver man göra en del renoveringar i lägenheten. Den är dock beboelig från dag ett. Lägenheten kommer från mäklaren Calabria Reality Group.

Av Agneta Nisbeth,
Foto: Agneta Nisbeth - plus faksimiler från Calabria Reality Group, Riviera Italiana, Tecnocasa

Kommentarer