Nya näckrosor i dammen - får mig att minnas Thailand

 Det växer just nu underbart vackra näckrosor här i gårdens lilla damm, de är så otroligt vackra och de ser nästan ut som de vore fejk.

näckrosor


När man inte kan resa kan man alltid drömma sig bort. Som till Thailand där jag alltid hittade vackra blommor, både i vatten och på andra ställen. Jag minns att jag första gången i landet blev så imponerad av blomsterprakten, inte bara på träden och buskarna omkring mig utan också i alla dammar, där de ofta odlats några form av vackra växter.


I en damm i Thailand


Här ovan ett exempel på vad jag har sett i Thailand, just dessa blomster fanns på att spa i Phuket för några år sedan. Som världen ser ut nu så vet jag inte om jag någonsin kommer att resa tillbaka till Asien igen, jag älskar verkligen att vara där och saknar det oerhört just nu. Men frågan är om det kommer att gå? Blir det någonsin som förr igen? Och är det ens något bra?


Trädgårdsdamm


Så innan dess får jag nog nöja mig med att drömma mig bort, går ofta till dammen här hemma i Sverige och tänka på Thailand. Jag älskar verkligen att vara där och saknar landets alla fina människor som varit så vänliga och som nu säkert har fått problem med ekonomin när turisterna uteblivit. 

Men jag tror ändå det finns en framtid och jag hoppas på att kunna resa igen. Man behöver både trygghet och förändringar, inget blir sämre om man längtar efter bägge.


Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer