Så här såg tidningen ut som jag startade - om att köpa hus utomlands

Ni som läser vad jag skriver här på sajten känner till mitt intresse för bostäder i Italien. Vad ni kanske inte vet är att jag 2005 var med om att starta tidningen Mitt Nya Paradis som handlade just om att köpa hus utomlands. Och jag fortsätter att drömma om ett eget hem i solen.


Jag är absolut inte någon expert på bostadsmarknaden i världen, jag är bara en journalist med ett stort intresse för ämnet. Jag har drömt om att skaffa mig ett eget boende i Italien sedan jag första gången satte min fot i landet. Just nu är det av flera olika skäl inte möjligt för mig att köpa något men det hindrar mig inte från att fortsätta drömma - i dessa dagar blir det via nätet. 


Ostuni i Italien


Men jag omsatte i alla fall mitt intresse för ett hem i solen genom att år 2005 starta en helt ny tidning, Mitt Nya Paradis, den första i Sverige som handlade om att köpa en bostad utomlands. Förlaget var Plaza Publishing och jag var också chefredaktör för det då helt unika magasinet. Här intervjuade vi både människor som tagit steget och köpt sig ett hem utanför Sveriges gränser, vi pratade också med mäklare och andra med insikt i branschen. Jag skrev också om försäkringar, renoveringar och massor av andra praktiska detaljer inför och efter köpet. Men också om hur man kan inreda huset, rena resereportage och så hade vi en del matrecept.



Det blev många spännande möten och jag lärde mig en hel del på vägen. Idag finns tidningen tyvärr inte kvar, men det var en kul tid. Jag fortsatte mitt jobb som journalist på andra ställen, nu senast på Svensk Damtidning. Men innan dess på många olika ställen, både som chefredaktör och reporter, jag har ju ändå jobbat över 30 år i branschen. Nyligen gick jag ändå i tidig pension - så nu roar jag mig med att skriva om saker som intresserar mig här på min blogg, främst då om resor. Det är hur kul som helst!

Idag ser läget på fastighetsmarknaden också lite annorlunda ut än på i början på 2000-talet - men tanken och drömmen om att köpa sig ett eget hem i solen finns fortfarande. Men det är också mycket att tänka på om man vill göra verkligen av sin dröm.


Matera i Italien


Jag har under sommaren spanat in hus som finns till försäljning i Italien, Spanien och Frankrike, men det finns massor av hus till salu de flesta länder. Allt är ju beroende på var man vill bo. Har till exempel sett en del riktigt prisvärda fastigheter till exempel i Skottland och det finns nu mycket att köpa på flera andra orter med. Det är så kul att hussurfa, nu när man ju inte kan resa någonstans. Jag vill här kunna hjälpa er att drömma lite, oavsett om det någonsin blir ett köp eller ej. För att spana in nya bostäder är något i alla fall jag älskar att göra, både härhemma på hemnet.se och på utländska motsvarigheter. Sedan brukar jag planera för hur man kan fixa om husen eller lägenheterna till sitt drömboende, lika kul det med även om jag inte tänker köpa det.



Själva köpeprocessen har jag inte skrivit om här på bloggen än eftersom det är något som andra behärskar bättre än jag gör, men jag lovar att intervjua en eller flera mäklare nu till hösten. Där de får berätta om allt man måste tänka på inför ett köp, precis som jag en gång gjorde i tidningen Mitt Nya Paradis. Synd egentligen att tidningen inte finns längre...

Text och foto: Agneta Nisbeth samt faksimil Mitt Nya Paradis

Kommentarer