Se 6 lägenheter att köpa under 150.000 euro - mitt i Florens

Jag har under sommaren visat er prov på vad olika mäklarsajter har erbjuda att som semesterbostäder just nu - både i Italien, Frankrike och Spanien. Här tittar jag närmare på några lägenheter i den italienska renässansstaden Florens.

Florens


På 80-talet bodde jag själv i Florens under ett par år, en underbar stad som har så mycket att erbjuda. Speciellt vad som gäller konst och kultur, har besökt Uffizierna ett antal gånger men det finns ändå hur mycket konst som helst till att se. Sedan har vi alla andra underbara sevärdheter och vackra platser att besöka. Så vem skulle inte vilja på i denna unika och vackra stad?

Därför har jag nu valt ut några lägenheter som är till salu, i de centralare delarna av staden. Att ha en egen lya i Florens är det säkert många som drömmer om och man kan faktiskt få en bra lägenhet för under 150.000 euro som jag hittat hos sajten Idealista.


Vi börjar med denna fina tvårumslägenhet som ligger dock ligger en bit från den antika stadskärnan men du har ändå gångavstånd till alla sevärdheter. Du får ett kombinerat kök och vardagsrum samt ett sovrum och ett badrum. Priset är 120.000 euro och den är nyrenoverad och helt inflyttningsklar.



Här ovan ser ni ännu en tvårummare, med ett kombinerat vardagsrum och kök samt ett sovrum och badrum.  Här bor ni i ett 1700-tals hus mitt i den gamla delen av staden, på andra sidan Arno i närheten av Palazzo Pitti. Lägenheten är både ljus och fräsch, alldeles nyrenoverad och färdig att flytta in i. Priset är satt till 120.000 euro.



Denna lägenhet är betydligt mindre, bara på 25 kvm, lite som ett tjusigt hotellrum. Här bor ni också väldigt centralt, på andra sidan Arno. 129.000 euro vill man ha för denna lilla men mycket snyggt renoverade pärla. Lägenheten ligger på en våning och hiss finns, här har man ett litet kök med matplats samt ett sovrum.



Sedan har vi denna studiolägenhet, också den med gångavstånd till citykärnan. Lägenheten som består av ett stort sovrum och ett litet kök samt badrum ligger högst upp i ett hus med hiss. Här har man också en balkong, något mycket ovanligt i staden. Priset för denna nyrenoverade lägenhet är satt till 130.000 euro.



Lite annan stil är det på denna tvårumslägenhet i ett 1700-tals palats i närheten av Palazzo Pitti, mitt i stan. Här får man ett sovrum med vackra talkbjälkar, ett litet helt nyrenoverat kök, ett vardagsrum samt ett elegant badrum. Det unika här är att man också får tillgång till en liten uteplats, priset för allt detta är 140.000 euro.




Till sist visar jag er denna totalrenoverade studio-lägenhet för 149.000 euro. Även här är det lite som att köpa sig ett eget mycket välplanerat hotellrum, mitt i gamla stan på andra sidan Arno.  Trots att denna lilla lägenhet bara är på 18 kvm så har finns här allt ni behöver, ett snyggt badrum, ett litet pentry och så en soffa som förvandlas till en dubbelsäng.

Läs mer om alla lägenheter på Idealista här››

Text Agneta Nisbeth

Foto: Agneta Nisbeth samt faksimil från mäklarsajten Idealista

Kommentarer