Bromma Flygplats närmaste framtid allt mer oklar

 Det är inte säkert att Bromma Flygplats kommer att finnas kvar någon längre tid - efter en analys som presenteras i början på veckan funderas det nu på att avveckla flygplatsen i förtid.

Bromma Flygplats

Så här står det i ett pressmeddelande från Swedavia:

"Swedavia har idag överlämnat de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, gjord utifrån bolagets affärsmässiga perspektiv, av ett eventuellt politiskt beslut att avveckla Bromma Stockholm Airport i förtid. Analysen är gjord på ägarens begäran och lämnades över till näringsdepartementet.  Swedavia är ett statligt bolag vars uppdrag är att driva det nationella basutbudet av flygplatser. Vilka flygplatser som ska ingå i basutbudet – i dagsläget tio stycken, från norr till söder – är ett politiskt beslut."


Flyg lyfter från Arlanda


De skriver också om problemen som drabbat flyget i stort under den rådande pandemin, något som antagligen kommer förändra vårt resande i grunden:

"Under 2020 har covid-19-pandemin påverkat flygmarknaden drastiskt. Flygplatser i hela världen har i princip stått helt utan trafik och trots att en mycket försiktig återhämtning påbörjats kommer konsekvenserna av allt att döma förändra flygmarknaden i grunden. Mot bakgrund av detta har Swedavias ägare bett bolaget att göra en konsekvensanalys av de affärsmässiga förutsättningarna kring en eventuell förtida avveckling av Bromma Stockholm Airport."  

– Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda Airport är möjlig. Det är dock en grundläggande förutsättning att Arlanda får långsiktiga förutsättningar för att utvecklas i takt med samhällets behov. Jag vill samtidigt understryka att Swedavia har utgått från bolagets affärsmässiga förutsättningar och att ett politiskt beslut om att stänga Bromma i förtid bör fattas med ett bredare samhällsperspektiv i beaktande, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.  

Även om de långsiktiga konsekvenserna av covid-19-pandemin är osäkra talar mycket för att morgondagens flygmarknad kommer att se mycket annorlunda ut än gårdagens, förklarar man i pressmeddelandet. De menar att de aktörer som verkar på marknaden idag kommer i många fall att behöva vidta stora, strukturella åtgärder för att kunna vara fortsatt konkurrenskraftiga.


Jonas Abrahamsson
Jonas Abrahamsson


– Flygmarknaden befinner sig i en kris som saknar motstycke. Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.  

Bromma bedöms därmed inte kunna vara kvar som flygplats efter 2038, då det nuvarande arrendeavtalet med Stockholms stad löper ut. Vid en förtida stängning av Bromma bedömer Swedavia att den kommersiella flygtrafiken på Bromma på kort sikt kan inrymmas på Arlanda.  Men på längre sikt krävs ytterligare satsningar i infrastruktur på och kring Arlanda. 

– Vi har nu redovisat slutsatserna av vår analys för vår ägare som får väga samman Swedavias bedömning med andra relevanta perspektiv. Tills vidare har vi ett uppdrag att driva våra tio flygplatser – inklusive Bromma – vidare på bästa möjliga sätt, säger Jonas Abrahamsson.


Av Agneta Nisbeth

Foto: Swedavia

Kommentarer