Medan ni väntar på att resa till Italien: Laga superenkel pastarätt

 Det enkla är ofta det allra godaste, jag älskar till exempel att laga och äta spaghetti aglio, olio e peperoncino. Här får ni receptet...


spaghetti


Än har jag inga planer på att flyga över till Italien, även om jag längtar dit varje dag. Men jag lagar i alla fall mycket italiensk mat härhemma i väntan på att pandemin ska lugna ner sig något. Jag lagar ofta denna superenkla pastarätt med bara tre ingredienser förutom själva pastan, spaghetti aglio, olio e peperoncino, det vill säga spaghetti med vitlök, olja och chilipeppar.

Här kommer därför en beskrivning på hur ni själva kan göra denna perfekta vardagsrätt - jag lagar det själv på en höft så därför har jag tagit detta recept från företaget Zeta.

Du behöver:

400 g Zeta Casa Di Luca Spaghetti 

3-5 vitlöksklyftor tunt skivade 

1 röd chilipeppar tunt skivad 

6 msk Extra jungfruolivolja Classico 

2 msk bladpersilja hackad - kan uteslutas om så önskas


Gör så här:

Koka pastan enligt förpackningens instruktioner.  

Fräs vitlök och chili i olivolja i en stekpanna tills vitlöken börjar få färg men utan att den blir bränd.  

Blanda ner den nykokta pastan i pannan och smaksätt med salt och peppar. Och om man så vill, lite finhackad bladpersilja. 

Kan serveras tillsammans med parmesan för extra smak - men italienarna har inte för tradition att servera denna rätt med riven ost.

Läs mer om receptet på Zetas hemsida här››

Av Agneta Nisbeth/samt recept Zeta

Foto: Zeta

Kommentarer