Utökat ansvar för TUIs finansdirektör

 Den nuvarande nordiska finansdirektören Henrik Andersson på TUI kommer att få utökat ansvar nu under denna utmanande tid med en pågående pandemi. Läs mer vad det kommer att innebära här och vem han är.


Nu får finansdirektören Henrik Andersson som ansvarar för TUIs norra region som, utöver Norden, innefattar Storbritannien och Irland, Norden, Kanada och Ryssland, en ny roll och ett mycket större ansvar mitt under denna pågående COVID-19 pandemi som skakat om resebranschen rejält.

– Jag ser fram emot att ta mig an det nya ansvaret, stötta vår gemensamma strategi och skapa värde för den övergripande verksamheten. Arbetet som jag och mitt team har gjort för att effektivisera processerna i de fyra nordiska länderna kan användas i även på andra marknader. Jag har en bra grund för att vädra ut stormen vi är i och för att komma ut starkare och ännu bättre än tidigare, säger Henrik Andersson.  

Via TUI får vi reda på att Henrik Andersson startade sin karriär på TUI redan år 1999 och har varit en del av företaget i mer än 20 år i olika roller inom både flygbolaget och researrangörs-verksamheten. Charterbolaget skriver vidare "Han har lyckats med utmanande omvandlingar såväl som rekordbrytande ekonomiska resultat, vilket gör honom utmärkt utrustad för att gå in i sin nya mer internationella roll." 




– Henrik är välkänd för sin angelägna affärskänsla i kombination med sin utmärkta skicklighet för att driva en modern finasiell funktion. Eftersom Henrik redan har varit en viktig del i att driva denna utveckling i Norden och påverkat TUI-gruppen i allmänhet mot en digital och modern finansiell strategi, är detta ett naturligt nästa steg för honom. Jag önskar honom all lycka till i den här nya och spännande roll och jag ser fram emot att fortsätta arbeta med honom, säger Jessica Enbacka Nordisk VD på TUI.

Som alla förstått vid det här laget så har det varit och kommer att bli svåra tider för resebranschen, sedan coronaviruset slog till har få av oss kunnat eller ens velat resa iväg. Nu har det visserligen ljusnat något på en del håll i världen, men frågan är blir det någonsin som förr med vårt resande?

Så här skriver TUI: "Som en del av TUIs framtida strategi kommer Henrik främst att fokusera på effektiviseringsarbete och hur norra regionens finansiering bäst kan stötta och möjliggöra nya affärsmöjligheter. Några av de åtgärder de kommer att vara inriktade på är att leda ökad processeffektivitet, automatisering, ytterligare konsolidering och harmonisering av aktiviteter för att stödja affärsutvecklingen i norra regionen."

Av Agneta Nisbeth

Foto: TUI

Kommentarer