Från sol till ösregn - höstens olika ansikten

 Eftersom det just nu inte är läge att bege sig iväg på några längre resor ens här i Sverige så fortsätter jag njuta av livet på landet denna mycket speciella höst.


höst

Det är verkligen inte en höst som någon annan jag upplevt hittills i mitt drygt 60-åriga liv. Men som sagt, det gäller att ta vara på de fina stunderna även detta år präglat av COVID-19. Och jag passar verkligen på att njuta av hösten här ute på landet i Knivsta utanför Uppsala. Som på bilden ovan, tagen när solen var på väg ner bakom de vackra gula höstlöven. Det såg nästan ut att brinna där bakom träden!


höstbild


Eller så denna vy över de redan kala träden med solen som ändå sticker fram där bakom, den känns lika ödesmättad som verkligheten ter sig just nu. Allt fler blir nu sjuka i coronavirus igen denna höst, inte bara i Sverige utan också i resten av världen. På många platser stängs hela städer och samhällen ner igen, allt fler tvingas in på sjukhus och andra avlider tyvärr av denna fruktansvärda farsot.


trasigt växthus

Inte undra på att jag just nu fascineras av att fotografera just det mörka och trasiga, det som ter sig nästan lite skrämmande. Här ett gammalt växthus som en gång var fyllt av fina blommor och plantor, minns också att det fanns vindruvor där en gång när jag var barn. Men idag är det bara en trist ruin som knappast går att laga igen. Denna dag sken i alla fall solen från en nästan blå himmel, för att dagen efter slå om till ösregn och blåst. Precis som vanligt under hösten.

Hoppas att ni alla som läser det här får en så fin helg som möjligt och att ni håller er friska. Jag kommer i alla fall att fortsätta njuta av naturen, även om det kanske mest blir från mitt fönster eftersom jag just nu är lite förkyld.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer