Minnen från Thessaloniki - som nu stänger ner helt på grund av COVID-19

 Det dröjer nog ett tag till innan jag kommer att resa utomlands igen, så jag får nöja mig med att skriva om ställen jag redan gjort, som denna härliga resa till Thessaloniki i Grekland, där man just nu stängt ner totalt på grund av COVID-19.


Thessaloniki
Här en bild från uteserveringen på läckra Blé

Eftersom Thessaloniki är en viktig universitetsstad så är det inte så konstigt att staden också har ett rikt nattliv med massor av krogar och barer av olika stilar. Här finns verkligen mycket att välja på om du vill äta en god lunch eller middag. Thessaloniki erbjuder dessutom ett spännande kulturliv på olika plan, bland annat arrangeras två stora filmfestivaler årligen, där deras dokumentärfilmfestival räknas som en av Europas viktigaste. 


Thessaloniki

Och på kvällarna och nätterna vaknar stadens alla klubbar och barer till liv och det erbjuds både livemusik och olika DJ:s beroende på vad man föredrar. En del ställen är hippa och trendiga, andra mer traditionella och stillsamma. Maten är allt från traditionellt grekisk till internationell och det jag åt var bara hur gott som helst. Jag åt något som kanske kan kallas för grekiska tapas, massor av läcka smårätter som kom i små skålar.


Thessaloniki

För här i staden finns verkligen allt att välja på och jag måste också passa på att säga hur trevligt bemött man blev överallt. Alla talade en bra engelska och verkade genuint glada övar att man besökte just deras vackra stad. Så fort man kan resa igen vill jag gärna åka hit igen, för det finns mycket kvar att se i staden.

Men just nu har staden stängt ner helt på grund av coronaviruset. Från och med idag får boende i landets näst största stad Thessaloniki och den närliggande regionen Serres, bara lämna sina hem bara om man absolut måste, som för läkarbesök och nödvändigt arbete. Och alla måste givetvis bära munskydd hela tiden man vistas utanför hemmet. Alla måste dessutom meddela myndigheter via telefonen, ett sms, innan de lämnar sitt hem skriver Reuters. Det innebär också att alla restauranger, gym, kyrkor och affärer som inte säljer livsnödvändig mat måsta hålla stängt de närmaste två veckorna. 




Vissa hotell håller dock fortfarande öppet, som det underbara Excelsior Hotel Thessaloniki som jag hade äran att bo på när jag var där. Ni ser fasaden på bilden ovan.

Dessutom gäller även ett utegångsförbud mellan midnatt och klockan 05 på morgonen i hela Grekland. 

Text och foto: Agneta Nisbeth


Kommentarer