Willkommen, bienvenue, welcome - det blev ingen premiär för Cabaret!

Willkommen, bienvenue, welcome! Eller inte. Den 7 november skulle det äntligen vara dags för säsongens stora musikal Cabaret att få möta sin publik på GöteborgsOperan. Men nu ställs alla föreställningar in på grund av pandemin.



Den ursprungliga planen var att den klassiska musikalen Cabaret, denna säsongs musikal på stora scenen, skulle haft premiär redan i september. Men som bekant är ingenting som det brukar detta år. All publik verksamhet har varit inställd sedan i mars på grund av COVID-19 och repetitionerna för vissa uppsättningar fortgick ändå i väntan på eventuella öppningsbesked. Men så fick GöteborgsOperan äntligen ok för en premiär - bara man följde regeringens nya besked som tillåter publik på 300 sittande besökare. 

Så här skriver man nu i ett pressmeddelande som kom under fredagen:

"GöteborgsOperans styrelse och ledning har idag beslutat att ställa in all publik verksamhet i tre veckor framåt.  Torsdagens besked från Folkhälsomyndigheten och Länsstyrelsen Västra Götaland gör att GöteborgsOperans styrelse och ledning idag fattat de unika besluten att stänga all publik verksamhet i tre veckor och arbetsfria stora delar av personalen under nästa vecka." 

– Det är svåra, tunga men helt nödvändiga beslut utifrån den extrema situation som vårt samhälle just nu befinner sig i. Vår sammanvägda bedömning, efter att ha gått igenom de nya skärpta råden och efter samtal med regionens smittskyddsläkare, är att det här är det enda rimliga att göra just nu för att ta vårt samhälls- och arbetsgivaransvar, säger Christina Björklund, vd på GöteborgsOperan.  

Besluten är fattade med anledning av de skärpta råden för arbetsgivare och de allmänna råden med uppmaningen till allmänheten att avstå från sammankomster, bland annat konserter och föreställningar, fram till och med den 19 november.



Stora delar av GöteborgsOperans personal, som inte kan arbeta hemifrån, kommer dessutom att arbetsbefrias i nästa vecka. Det sker för att verksamheten ska få tid och möjlighet att göra nya riskbedömningar och säkerställa att arbetsgivaren kan följa de nya, skärpta råden. Ytterst få får tillträde till huset.  

– Vi följer utvecklingen noga och kommer att göra nya bedömningar. Nu hoppas jag att vi alla med gemensamma ansträngningar får smittkurvorna att vända nedåt, och att vi snart får ha vår efterlängtade öppning och möta publik igen, säger Christina Björklund.  GöteborgsOperans Restaurang stänger under samma period.  Beslutet gäller från och med midnatt idag den 30 oktober.  Besked om hur beslutet påverkar föreställningar och produktioner efter den 22 november kommer längre fram.


Även operan Tosca ställs nu in


De skulle haft premiär den 7 november

Lördagen den 7 november skulle alltså ensemblen ha mött sin publik för första gången – och för den brittiske regissören James Grieve har världsläget och det vi gemensamt gått igenom under de senaste sju månaderna gjort uppsättningen än mer angelägen, även om man nu tvingas skjuta på premiären. Så här sa han innan det blev klart att Operan stänger ner:

– Jag är otroligt glad att äntligen få dela vår Cabaret med en publik. I en tid som inte liknar någon annan är vårt behov av berättelser som underhåller, lyfter och hjälper oss att förstå världen omkring oss, större än någonsin. Delade gemensamma upplevelser kommer att vara avgörande när vi ska återhämta oss efter många månaders isolering. Nu kan vi knappt vänta på att få öppna dörrarna och välkomna publiken till det party som pågår på galet färgsprakande Kit Kat Club. För mig personligen har det varit en gåva att få skapa den här föreställningen med en ojämförligt begåvad och dedikerad ensemble! I Cabaret firar vi konsten, kreativiteten, inkludering och gemenskap – och det känns viktigare än någonsin. Vi längtar efter att få utropa: willkommen, bienvenue, welcome, säger regissören James Grieve.

De medverkande:

SALLY BOWLES spelas av musikalartisten Kerstin Hilldén

KONFERENCIEREN på Kit Kat Club spelas av musikalartisten David Lundqvist

CLIFFORD BRADSHAW, den unga amerikanen som blir Sally Bowles kärlek, spelas av musikalartisten Tobias Ahlsell

FRÄULEIN SCHNEIDER, som driver pensionatet i Berlin där Clifford tar in, spelas av skådepelaren Siw Erixon.

HERR SCHULTZ, frukthandlaren, spelas av musikalartisten Lars Hjertner 

Läs mer om att all verksamhet på Göteborgsoperan ställs in här››

Av Agneta Nisbeth

Foto: Göteborgsoperan. 

Kommentarer