Äventyrspark vinnare av årets Stora Turismpris av Visit Halland

Det är många företag som tänkt om under coronakrisen och kommit på nya och ibland helt fantastiska sätt att säkra sin verksamhet. Kungsbygget Äventyrspark blev en vinnare av årets Stora Turismpris i Halland.



Därför utser Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism i år alla de nominerade företagen som vinnare av Årets Turismpris. I Halland utsågs Kungsbygget Äventyrspark som vinnare av Visit Halland och de kommunala destinationsorganisationerna.

För all turism och besöksnäring - både Sverige och globalt - har pandemin skapat den största krisen hittills. Mot bakgrund av det delas årets Stora Turismpris ut till ett företag i varje län som under coronapandemin arbetar med sin verksamhet på ett nytänkande och hållbart sätt. Vinnaren i respektive län får en prissumma på 10 000 kronor samt en workshop-dag som fokuserar på aktuella trender och förnyelse. 


Den halländska juryns motivering lyder:

”Kungsbygget Äventyrspark har växt år för år och under 2020 har man haft ca. 40.000 betalande besökare. Man har historiskt sett haft mycket folk vid ”mellanväder” på sommaren men låg tillströmning vid vackert väder. Detta har gett besökarna en sämre upplevelse med trängsel och köande. För att minska risken för smittspridning under den pågående pandemin har man valt att ändra sina rutiner och istället infört ”slottider”, dvs att besökarna bokar aktivitetstid i förväg. Detta har haft en mängd positiva effekter på verksamheten. Trots något färre gäster har omsättningen ökat med 30% jämfört med 2019. Man har bland annat haft bättre beläggning vid ”badväder” eftersom besökarna inte avbokat utan valt att komma ändå. Systemet med slottider har också lett till att besökarna fått en bättre upplevelse då man sluppit köa. Personalen har också kunnat optimeras på ett bättre sätt. Kungsbygget Äventyrsparks omställning för att säkra verksamheten till bokningsbara slottider har alltså gett en bättre kostnadseffektivitet, bättre lönsamhet och inte minst en bättre och säkrare kundupplevelse”.

Av Agneta Nisbeth

Foto: Pressbild

Kommentarer