Det har varit en stormig vecka

 I veckan kom det en rejäl höststorm och flera stora grenar och träd blåste ner över vägarna här ute hos mig på landet. Tack och lov kom ingen till skada i alla fall.



Ibland har man tur, en stor gren från ett gammalt skröpligt träd utanför mitt hus blåste ner häromdagen, rakt på vägen upp till huset, där jag brukar köra och gå varje dag... Så låt oss säga jag är väldigt tacksam att jag inte gick där just när denna gren blåste ner på vägen. Då hade jag inte kunnat skriva detta, för även om jag bara skadats så har jag ingen som helst lust att uppsöka akuten i dessa dagar.



Men det var fler träd och grenar som inte orkade hålla emot stormens vindar här i natursköna Knivsta-trakten. Ett annat än större träd blockerade helt en av våra huvudvägar så ingen kunde komma fram. Även här var det tur att ingen gick eller körde just i stunden den gamla mossiga trädet rasade ner på vägen.



Men tack vara en snabb insats av min duktiga brorsdotter Sofie och vår mycket användbara fyrhjuling med lyftanordning så kunde trädet till slut köras bort från vägen, efter en stunds hårt arbete. Just nu regnar det ute när jag skriver detta, det är inte kallt men riktigt ruggigt. Under några nätter har vi annars haft minusgrader och is på vägar och vattenpölar. Det sades i vissa väderleksrapporter att det skulle bli snö, men det har jag ännu inte sett så mycket av. Men det kanske kommer, om en dryg månad är det ju julafton!

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer