Hoppas helgen varit tillräckligt spöklik...

 Egentligen behöver vi inte anstränga oss i dessa dagar för att få omgivningen speciellt otäck, men för er som gillar Halloween så hoppas jag ändå helgen varit tillräckligt spökrik.


Det har varit en stillsam helg för mig i alla fall, inte mycket som hänt på Halloween-fronten med fester och annat i dessa tider. Tycker nog den bistra verkligheten i världen med COVID-19 är skrämmande nog just nu. Men jag förstår också tjusningen med att skrämmas lite, så jag gav mig ut i naturen för att hitta en lagom skrämmande plats att fotografera. Just den dagen var det dessutom riktigt dimmigt som gav träden det där perfekta skräckfilms-utseendet.



Men jag har i alla fall varit och besökt mina föräldrar Gunvor och Bertils grav i Östuna kyrka, de ligger bägge i familjen Nisbeths eget lilla gravkapell på kyrkogården. Här finns de begravda (i urnor) tillsammans med ett antal andra släktingar genom historien.



Tittade givetvis också till min kära farbrors grav, konsthistorikern Åke Nisbeth som även hans finns begravd på Östuna kyrkogård. Han arbetare på Riksantikvarieämbetet i många år och hann med att skriva ett antal olika böcker, bland anat om medeltidshistoria.

Huset ni ser längst bort på bilden är Östuna bygdegård som fungerar som ensamlingsplats för oss i trakten, här kan man till exempel gympa två gånger i veckan och det går även bra att hyra hela huset till fest, som jag gjorde när jag fyllde 50 år,



Till sist ett foto på själva Östuna kyrka som är från 1400-talet med sina vitkalkade väggar, men den ska ha ersatt än än äldre kyrkobyggnad då den uppfördes. Är ni i trakterna av Knivsta så är kyrkan väl värd ett besök.

Text och foto: Agneta Nisbeth


Kommentarer