Tufft år för Tallink/Silja Line - men de drar tillbaka sitt varsel

Det är inte bara inställda avgångar som oroar. Rederiet Tallink Grupp där Silja Line ingår har publicerat sitt finansiella resultat för tredje kvartalet 2020 och årets nio första månader och nettoförlusten uppgår till 23,9 miljoner euro.



Som vi berättade tidigare i veckan ställde rederiet in flera av sina planerande julkryssningar till Gotland och vackra Visby, det kan ni läsa mer om här››

Men problemen är inte över än för Tallink Silja Line. Koncernen förväntar sig inte att göra vinst under hela räkenskapsåret 2020, berättas det i ett pressmeddelande. Under tredje kvartalet 2020, företagets normala högsäsong, var koncernens oreviderade nettoförlust 23,9 miljoner euro (54,6 miljoner euro i vinst under tredje kvartalet 2019). EBITDA för tredje kvartalet var fortsatt positivt tack vare betydande ansträngningar från företaget i att driva ett antal olika nya affärsområden och rutter och uppgick till 5,7 miljoner euro (83,2 miljoner euro under tredje kvartalet 2019). 

Fast några ljuspunkter finns det ändå. Rederiet har precis skickat ut ett nytt pressmeddelande där de skriver att eftersom regeringen nu meddelat att man förlänger systemet för korttidspermittering med sex månader, något som Tallink Silja har efterfrågat under lång tid, kan bolaget kan därför också dra tillbaka det varsel på 500 svenska sjömän som lades den 22 oktober. 

I en kommentar säger Tallink Grupps VD Paavo Nõgene: 

”Tredje kvartalet detta utmanande år har varit ett kvartal med både upp- och nedgångar. Vi inledde kvartalet med stor optimism, initierade nya rutter, aktiviteter och planer i hopp om någon form av återhämtning, men avslutade det nästan där vi landade slutet av första kvartalet i år. Med de nya rutterna, specialkryssningarna och en fantastisk ansträngning av våra medarbetare lyckades vi få tillbaka åtminstone en del av den förlorade tiden och verksamheten från andra kvartalet, vilket det faktum att antalet avgångar vi lyckats göra under tredje kvartalet i år bara var 7% färre än under samma period förra året är ett bevis på.”

Han fortsätter:

”Men med maximala begränsningar gällande passagerarkapaciteten som vi infört på alla avgångar för att minimera risken för smittspridning var det omöjligt att uppnå samma intäktsnivå som vi har gjort under högsäsongen andra år. Och eftersom avrådan från att resa och restriktioner långsamt började dyka upp igen i mitten av augusti har vi tvingats fatta några mycket svåra beslut i organisationen för att säkerställa företagets långsiktiga bärkraft. Då externt stöd minskade under tredje kvartalet och uppgick till endast 4,9 miljoner euro och inga ytterligare betydande subventioner har beslutats om under fjärde kvartalet, har vi inte haft något annat val än att påbörja tuffa kollektiva uppsägningsprocesser och betydande omstrukturering av vår verksamhet på alla marknader för att få våra kostnader och intäkter i linje med varandra. 



Vi läser vidare i pressmeddelandet:

”Efter att ha inlett året med över 7 200 dedikerade anställda i gruppen, står vi nu inför en verklighet där antalet anställda, engagerade och passionerade människor i turistsektorn, kommer att vara färre än 5000 i slutet av detta år. Det är över 2000 människor med familjer, åtaganden och framtidsutsikter som nu tyvärr står inför en osäker tid. Vi kommer att fortsätta som ett mycket smalare och mer fokuserat företag för att ta oss igenom denna kris och de osäkra månader som ligger framför oss. Vi kommer att hålla en stadig kurs mot framtiden och förverkliga de planer vi har gjort för våren och sommaren 2021, och vi kommer att ta alla tillfällen som finns under de sista månaderna i år och de första månaderna nästa år att driva verksamhet och göra affärer där så är möjligt. Vi har bevisat under denna utmanande tid att vi kan vara extremt starka, innovativa och snabbfotade i att ta fram nya produkter och tjänster till marknaden, för att maximera möjligheten till inkomster för vårt företag och säkra jobb och försörjning för våra anställda och deras familjer. ”




Lite senare i veckan - under tisdagen - skickade ut ett nytt pressmeddelande, där de berättar att företaget drar tillbaka sitt varsel efter ett beslut av regeringen om ett förlängt stöd: 

"Tallink Silja och resten av besöksnäringen tillhör de absolut hårdast drabbade av Coronapandemin. Trots den utmanande situationen har vi som företag ställt om den del av verksamheten som har varit möjlig att ställa om. Genom en beslutsam och snabb omställning har vi trots allt kunnat tillhandahålla en viss sysselsättning för våra anställda samtidigt som vi haft möjlighet att erbjuda anpassade inhemska kryssningar för våra kunder, vilka har varit oerhört uppskattade. Detta har dock endast varit möjligt tack vare att verksamheten har gått att kombinera med korttidspermittering av personalen." 

- Vi är oerhört lättade över att regeringen nu meddelat att möjligheterna till korttidspermittering förlängs. Vi har, liksom många andra företag, gjort allt vi kan under pandemins första fas för att anpassa verksamheten och hantera situationen så gott det går. Men när smittspridningen nu ökar snabbt igen krävs ytterligare tid och stöd för att företag i de hårdast drabbade branscherna ska hinna ställa om och anpassa sig till en ny verklighet som är hållbar på lång sikt, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja. 

- Trots alla utmaningar vår bransch mött i form av smittspridning och reserestriktioner så har vi lyckats att snabbt och beslutsamt ställa om vår verksamhet, både vad gäller anpassningar i syfte att minimera risken för smittspridning, och vad gäller att hitta nya inhemska rutter som har emottagits fantastiskt väl av marknaden. Detta hade inte varit möjligt utan enorma gemensamma ansträngningar av vår personal. Jag kan därför inte med ord beskriva hur lättad jag är över att vi nu kan dra tillbaka varslet och slipper säga upp fler dedikerade, duktiga medarbetare, säger Marcus Risberg. 

- Vi kan nu blicka framåt och fokusera på att fortsätta att anpassa vår verksamhet och erbjuda trygga högkvalitativa produkter till våra kunder och arbete för vår personal, samtidigt som vi gör allt vi kan för att bidra till att minimera risken för smittspridning i samhället, säger Marcus Risberg. Det nya beslutet från regeringen innebär att Tallink Siljas möjlighet att nyttja systemet med korttidspermittering förlängs fram till och med sommaren 2021.

Av Agneta Nisbeth

Foto: Tallink Silja

Kommentarer