Varuhuset NK:s berömda julskyltning har haft premiär - nu även digitalt

Nu är det återigen dags att välkomna en av julens verkliga traditioner för de som bor i Stockholm, NK:s julskyltning! De har i år tagit gjort sin julskyltning på temat hållbarhet. 




Varuhuset NK:s julskyltning är en riktig tradition som sedan 1915 har lockat förväntansfulla besökare, både gamla och unga, till varuhuset i centrala Stockholm. Årets tema är "En mer hållbar vintersaga" där sagan har kommit till liv av gamla kartonger, påsar, papper, plast, tidningar och annat överblivet material som samlats in från NK:s avdelningar. Här får vi se granar skapade av presentförpackningar, djur och skogsväsen tillverkade av pappersremsor som normalt skulle slängas och emballageplast har blivit magiska snöflingor. 

Årets julskyltning på NK bjuder in till en mer hållbar vintersaga där man "färdas genom ett snötäckt Norrland med de vita vidderna som scenografi och ett magiskt norrsken som skapar rörelse över landskapet". Snödrottningen välkomnar oss och häller snö från himlen och får sen följa med när herr och fru Fjällräv dukar upp till julmiddag i grytet. Natur och djur är skapat av överblivet material och spill som under året har samlats in från NK:s avdelningar. I år står vi framför en förändrad tillvaro med en jul som får firas på ett lite annorlunda sätt med extra omtanke om varandra. Skyltfönstren står klara för allmän beskådan på Skyltsöndagen den 15 november, men själva avtäckningen av årets julskyltning skedde digitalt på NK.se och NK:s Instagram redan på morgonen, klockan 09.00. 



– Årets jul på NK kommer se lite annorlunda ut än tidigare år. Vi upplever en ny vardag där trygghet och att visa omtanke om varandra är vår viktigaste uppgift. Samtidigt vill vi hålla liv i traditionen att erbjuda en plats för att inspireras och njuta av julens magi tillsammans, men vi gör det på ett nytt sätt med allas trygghet i åtanke. Med temat En mer hållbar vintersaga kommer stora som små bjudas in till ett magiskt vinterlandskap där figurer och scenografi är skapat av överblivet material från våra avdelningar, säger Henrik Lilja varuhuschef på Nordiska Kompaniet Stockholm. 

Skaparna av årets skyltfönster är, tillsammans med NK, är formgivaren JoAnn Tan Studio som för 10:e året i rad står bakom NK:s julskyltning. 



– Arbetet med årets tema startade redan i februari med att uppmana NK:s avdelningar att samla in överblivet material för att skapa en mer hållbar julskyltning. Teamet startade därefter igång med att ge nytt liv till material som annars hade slängts. I årets skyltfönster får vi se granar gjorda av vita presentförpackningar, djur och skogsväsen tillverkade av returpapper och emballageplast har blivit magiska snöflingor. Med temat En mer hållbar vintersaga vill vi ge besökarna den där snövita julen som många har saknat de senaste åren, säger Cilla Winbladh från JoAnnTan Studio. 

För att träffa NK:s Tomte och lämna sin önskelista bokar man i år sitt besök på NK.se. Man kan välja mellan att boka ett fysiskt eller digitalt möte med Tomten. Varje helg, från och med den 20 november till den 23 december finns Tomten på plats i båda varuhusen för att ta emot barnens önskelistor, allt anpassat efter rådande omständigheter. För mer information om Tomten och hur man bokar sitt besök gå in på NK.se

Kommentarer