Dan före dopparedagen - men inget är som förra året

Ska genast säga, bilden som ni ser här från Biblioteksgatan i Stockholm är tagen för några år sedan, då jag fortfarande jobbade på plats i stan. Idag är ju inget som det var förut. 



Nu har jag inte besökt den kungliga huvudstaden sedan förra hösten, alltså år 2019 då jag slutade att arbeta i början på oktober. Det var åter ett inhopp på min gamla arbetsplats Svensk Damtidning och jag skulle sedan resa iväg till Sicilien på en härlig veckans rundresa i slutet av den månaden och en bit in i november. Jag kom iväg och hade det verkligen underbart, en resa jag berättat om många gånger här på sajten.

Vid den här tiden förra året hade jag också bokat in en resa till Neapel i mitten av januari för att jag skulle resa ner till Italien och titta på en lägenhet jag ville köpa i Scalea i Kalabrien. Men den ställdes in då jag blev sjuk och efter det blev sig världen inte lik. Föga kunde jag väl tro att det skulle sluta med att sitta hemma i princip ett helt år...

Men idag är det ändå dagen före julafton, dan före dopparedagen och de flesta har nog köpt sina julklappar redan, antagligen mest via nätet. Så stadens gator är nog lika tomma som på denna bild från Drottninggatan en tidig morgon när jag var på väg till jobbet. Men som sagt inget är sig likt denna jul, men det kanske inte är bara av ondo? Nu får vi ju mer tid över att bara vara hemma med familjen. Men för de som lever ensamma kanske det hela inte är fullt lika kul, sänder många tankar till alla er, jag kommer också att äta mitt julbord helt ensam.

Ha en fin kväll därute alla mina fina läsare och hoppas vi ses här i morgon med!! Trots att det då är dags för tomten att hälsa på...

Text och foto: Agneta Nisbeth




Kommentarer