Gott Nytt År - hur ni än firar det

Man kan ju inte säga annat än att 2020 inte har varit det perfekta året precis, det år som som skulle infria alla våra förväntningar. Men hur blir nästa år, ser vi ljuset i tunneln?


Är det något man lärt sig av 2020 så är det i alla fall att vi alla klarat mer än man kanske trodde innan. Vi har alla fått kämpa oss igenom helt nya problem, tvingats isolera oss mer från omvärlden, ställt in alla våra resor och lärt oss att tvätta händerna och hålla avstånd. Om någon sagt till mig förra hösten att jag inte längre kunde göra det jag älskar allra mest, att resa jorden runt under 2020, så hade jag nog inte riktigt trott på dem.  Men så blev det ändå och det har ändå gått ganska bra, man anpassar sig helt enkelt efter omvärlden. För vi sitter alla i - mer eller mindre - samma båt.


En målning på glas som min mamma Gunvor gjort.

Men nu har det unika blivit en del av vår vardag, varje dag lär vi oss något nytt. Det har dykt upp nya problem i princip hela tiden, men det bästa av allt detta är att vi ändå tagit oss igenom 2020 så varför skulle vi inte klara alla eventuella prövningar som vi kan tänkas stöta på under 2021? Jag tror och hoppas på att bättre år, kanske inte som innan pandemin precis, men i alla fall mer normalt och positivt. Vaccinationerna har satt igång och man kan ändå se att pandemin kanske kan komma att ebba ut någon gång inom en relativt snar framtid.



Så nu vill jag ändå skicka mina varmaste lyckönskningar till alla om ett bättre och trevligare 2021, vad ni än gör under nyårsnatten och var ni än befinner er - om vem ni än firar med! Jag kommer precis som förra året att skåla in det nya året alldeles ensam. Detta år kommer det säkert vara flera av er som nu tvingas stanna hemma utan någon annan att fira med. 


Men tänk då så här, du är lika viktig på egen hand som tillsammans med någon annan. Du klarar detta alldeles utmärkt och det finns ju telefoner om du vill prata med någon. Passa på att köpa hem god mat och kanske något extra fint att dricka, duka upp till en fin måltid och njut av din ensamhet. Nästa år kommer allt säkert bli så mycket bättre.

Jag önskar er alla ett Gott Nytt År!

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer