Soliga och läckra minnen från Grekland

Ibland längtar man verkligen iväg på en resa till solen, speciellt när det har varit mulet och regn de senaste två veckorna. Därför drömmer jag just nu mig bort till det soliga Grekland, med allt vad det innebär av läcker mar och härliga bad.



För ett drygt år sedan var jag åter på besök i Grekland, hade inte varit där sedan ungdomen, på 70-talet och då under en resa till Rhodos och Symi.  Nu befann jag mig istället på fastlandet i de mer norra delarna av Grekland. Närmare bestämt i Halkidiki, en bit utanför Thessaloniki. Jag badade givetvis i det kristallklara grönblåa vattnet, solade lite och så åt jag väldigt gott. Nu ser ni visserligen en bild på en traditionell grekisk sallad här ovan, men det fanns så otroligt mycket mer att välja på i dessa dagar, allt lika gott och fullt av nya smakupplevelser.



Under besöket på Eagles Villas bodde jag i ett eget hus med privat pool, med en vidunderlig utsikt över havet och naturen. Det låg lite uppe på en kulle så det tog några minuter att vandra ner mot stranden som givetvis tillhörde både det strandnära hotellet och villorna däruppe. Här fanns gott om plats att ligga i skuggan eller i solen, havet var kristallklart, utan vågor och perfekt tempererat för en badkruka som jag. Avskyr att bada i kallt vatten!


Så här fin utsikt hade vi däruppe i det lilla "villaområdet", man kunde se flera mil bort i de natursköna omgivningarna i Halkidiki. Det doftade alltid så gott där, man kände olika blommor men mest då lavendel som blommade för fullt när jag var där.

Jag längtar verkligen iväg, men jag vet mycket väl att jag inte kan resa just nu. Så jag får snällt vänta på lite bättre tider, precis som alla andra.

Text och foto: Agneta Ninbeth

Kommentarer