Tänker på mina vänner i Italien

Vi sitter egentligen i samma båt allihop - det är inte många länder där man kan leva som man gjorde före pandemin. I Europa har vi alla drabbats på ett sätt eller annat denna juldag 2020.



Så där dagen efter julafton, på Juldagen, då de flesta av mina italienska vänner firar sin julhelg vill jag passa på att skicka en speciell hälsning till alla er i världen, men då speciellt i mitt älskade Italien och Neapel. En stad som verkligen vunnit mitt hjärta på alla sätt. Här på bilden ovan ser vi den vackra spiran Guglia dell'Immacolata som står mellan två kyrkor i centrala Neapel, Chiesa Del'Gesu' Nuovo och den som syns på bilden Chiesa di Santa Chiara.

Jag vet att många drabbats väldigt hårt inte bara i Neapel utan givetvis i andra delar av landet också. Det har helt plötsligt blivit väldigt tomt på turister och många som hade sin försörjning genom turistindustrin har nu förlorat stora delar av sin inkomst. Jag har sett att det varje dag ringlar långa köer till platser där man delar ut gratis mat till behövande. Mina vänner har ändå klarat sig ganska bra trots allt, även om deras inkomster från turismen i princip har försvunnit helt och hållet nu under hösten och vintern.

Samma sak gäller i resten av världen också, även vi i Sverige drabbats hårt på många sätt. Även här har jag vänner som är egna företagare som kämpar på. Det är bara att hoppas att nästa år, 2021, blir något bättre och kan ge oss en trevligare upplevelse än detta skruttiga år.

God fortsättning och ta hand om er!!

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer