Ving ska storsatsa sig ur krisen

Utan tvekan har 2020 varit det tuffaste året någonsin för resebranschen och nu närmar det sig sitt närmar sig snart slut. Vad gör då charterbolaget Ving, de lanserar en helt ny identitet. Läs mer om allt detta här i artikeln.



Så här skriver charterbolaget Ving i ett nytt pressmeddelande: "Ving, Nordens ledande semesterföretag med Petter Stordalens Strawberry och Altor som största ägare, blickar nu framåt mot en tid efter pandemin där längtan efter att resa är stor. Idag skriver företaget ett nytt spännande kapitel i sin över 60-åriga historia genom att lansera en helt ny identitet och varumärkesstrategi som fokuserar på fler personliga upplevelser, större valfrihet och enkelhet, men fortfarande med den trygghet som kommer med att resa med Ving".

Även Ving har de senaste två veckorna sett en tydlig ökning i försäljningen, nu börjar folk att efterfråga resor till sommaren igen.  

- Efter ett mycket utmanande år börjar vi se ett trendbrott med flera positiva signaler kring exempelvis vaccin. Längtan efter att resa är stor och efterfrågan ökar nu inför våren och sommaren 2021. Vi väljer att satsa oss ur krisen och investerar för framtiden. Vår nya identitet är inte bara en försköning på utsidan utan tar också fasta på att en resa alltid är unik för varje kund och att behoven och önskemålen skiljer sig åt. Med alla de fördelar paketresan ger våra kunder kommer vi fortsätta att skapa än mer personliga reseupplevelser i kombination med att erbjuda marknadens tryggaste villkor, och därmed ge våra gäster de bästa förutsättningarna för välmående under semestern, säger Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen.  


Vings satsning på personliga upplevelser märks nu i produktutbudet. Det kan vara allt från renodlade tema-/träningsresor till ett urval av design- eller familjehotell med swim-out pooler. Och de lovat att inom kort kommer fler spännande nyheter som hotell, träningsresor och naturupplevelser.  

Välmående – främsta anledningen till att man reser på semester  

Oavsett varför vi reser så handlar semestern i första hand om att må bra, det visade Vings enkätundersökning med drygt 8 000 respondenter, där ”välmående” är den främsta anledningen till att man reser på semester. De allra flesta menar att semesterledigheten handlar om att må bra eller koppla av och att få tid för nära och kära. Många vill också uppleva sådant man annars inte har tid till.  Vings nya varumärkessymbol ”Waves of well-being” handlar "om möjligheterna för varje kund att hitta just sin egen resa för att må bra". Ving behåller sin klassiska orangea färg i den nya logotypen och kommer möta kunderna i alla delar under resan, på såväl hotell, som flygplan och transferbussar. Det första flygplanet från Sunclass Airlines står färdigmålat med den nya symbolen den 18 december.  



I tider av osäkerhet verkar det som allt fler upptäckt fördelarna med att boka en paketresa. 

 - För att vara relevanta både idag och i framtiden behöver vi förvalta vårt arv, med den trygghet som kommer med det, och samtidigt göra det vi är bäst på - att utveckla vårt erbjudande. Som enda större reseföretag som enbart är nordiska kan vi anpassa oss efter det nordiska semesterfirarnas behov och med trygga ägare i ryggen har vi en solid grund att stå på. Efter ett år med tusentals inställda resor och påverkade resenärer ser vi tydligt att allt fler efterfrågar en paketresa med en trygg researrangör som tar ansvar för hela resan oavsett vad som händer, fortsätter Magnus Wikner.  

Mer om undersökningen: "Drygt 7 av 10 (74 %) av respondenterna i Vings enkätundersökning uppger att de kommer att boka en resa med en researrangör nästa gång, medan 10 procent kommer att sätta ihop sin resa själv. 41 procent uppger att de är mer eller ganska benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan. De senaste månaderna har Ving infört utökade rutiner och villkor för kunder som bokar en resa. Vings Safe Travel-paket tar hand om kunden - före, under och efter resan med bland annat utökade säkerhetsrutiner på hotellen och på flygen samt extra trygghet vid bokning genom bla gratis av- och ombokningsskydd, återbetalningsgaranti om 7 dagar vid inställd resa samt obegränsat antal ombokning fram till 30 dagar före avresa".  




Av Agneta Nisbeth

Foto: Ving

Kommentarer