Historisk förlust för Sveriges flygplatser

Det har aldrig tidigare varit så stor förlust för alla Swedavias flygplatser här i landet, pandemin har verkligen förändrat vårt resande under året som gått.



Swedavias bokslutskommuniké för 2020 har släppts och den präglas av covid-19-pandemins historiska påverkan på flygresandet. Företaget gick in i krisen med en god finansiell ställning och vidtog tidigt en hel del drastiska åtgärder, men redovisar trots det en förlust före skatt på närmare 1,7 miljarder kronor. Även inledningen av 2021 präglas starkt av pandemin, med mycket låga resandenivåer. 

– Förutsättningarna att bedriva kommersiell flygplatsverksamhet har helt ställts på ända till följd av pandemin. Våra resenärer försvann nästintill helt över en natt i mitten av mars och vi förlorade sammantaget 30 miljoner resenärer under året. Inte sedan början av 1980-talet har flygresandet i Sverige legat på så låga nivåer som under 2020. Nästan ett år senare kan vi konstatera att vi fortfarande är mitt uppe i pandemin och att resandet därför ligger kvar på historiskt låga nivåer i inledningen av året. Här och nu handlar det dock fortsatt för oss alla att ta ansvar för att bekämpa pandemin, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef på Swedavia. 

Resandet vid Swedavias flygplatser för helåret minskade med hela 74 procent till 10 255 000 resenärer jämfört med förra årets 40 157 000 resenärer. Deras nettoomsättning uppgick till 2 494 MSEK (6 235) under 2020, en minskning med 3 710 MSEK jämfört med 2019. Rörelseresultatet uppgick till -1 593 MSEK (709). 

– Swedavia gick in i krisen med en mycket god finansiell ställning. Pandemin har dock påverkat vår affär på ett exceptionellt vis. Vi har huvudsakligen rörliga intäkter och fasta kostnader. Trots våra drastiska åtgärder för att motverka effekterna av pandemin och att vi har lyckats minska våra kostnader med en miljard kronor på årsbasis så redovisar vi en förlust för 2020 och det för första gången i Swedavias historia, säger Jonas Abrahamsson. 



Swedavias samtliga flygplatser har trots krisen varit öppna för det privat- och affärsresande som har varit möjligt, som fraktflyg och andra samhällsviktiga flygtransporter. Parallellt har bolaget fortsatt sitt viktiga klimatomställningsarbete, som trots krisen och de ekonomiska utmaningarna har varit prioriterat.

– Swedavia har sedan bildandet 2010 arbetat hårt för att minimera utsläppen av fossil koldioxid från den egna verksamheten och räknas idag som världsledande i utvecklingen av klimatsmarta flygplatser. Som första flygplatshållare i världen nådde vi i december målet om noll utsläpp av fossil koldioxid från vår egen flygplatsverksamhet. På en flygplats samverkar en rad verksamheter för att göra en flygresa möjlig och nästa steg är att samtliga aktörer på Swedavias flygplatser ska bli fossilfria, säger Jonas Abrahamsson.

Bland annat drivs Swedavias alla fordon och maskindriven utrustning nu med förnybara drivmedel och alla bolagets byggnader, inklusive terminaler, värms upp och kyls ner med grön el och förnybara bränslen.  

– De ekonomiska, sociala och kulturella konsekvenserna av den minskade rörlighet och tillgänglighet vi sett under det senaste året har visat just hur viktiga resor och möten är för vårt sätt att leva och därmed också hur viktiga de kommer vara för att samhällen och ekonomier ska kunna återhämta sig. Flyget knyter ihop världen och för att kunna göra det även i framtiden behöver omställningen till fossilfrihet fortsätta även i tider av kris, säger Jonas Abrahamsson.

Av Agneta Niseth

Foto: Swedavia

Kommentarer