Två minnen från mitt älskade Neapel

 När man inte kan åka utomlands får man nöja sig med att minnas de resor man redan gjort och njuta av saker man köpt med sig från sina utflykter, som dessa två saker som kommer från mitt älskade Neapel.




Vi börjar med denna fina sak i silver som jag fått av en vän, det är en ex-voto, en votivgåva. Det vill säga en liten bild av en kroppsdel eller något annat som man vill ska läkas av de högre makterna som ett helgon av något slag. Här i form av en hals och nacke, något som kunde passa mig som är född i oxens tecken och som då ska ha problem med just halsen. Så denna fina lilla votivgåva hänger nu på en vägg hemma hos mig, annars kan man se många av dem i olika kyrkor i södra Italien, som i den vackra kyrkan Gesù Nuovo i Neapel. Vid sidan av kyrkan finns även ett museum över läkaren och helgonet Giuseppe Moscati som verkade i staden för runt hundra år sedan. I museet hittar man väldigt många votivgåvor och en hel del "tack för hjälpen", som visar att den gode läkaren (som avled 1927) tydligen kan hela sjuka fortfarande. 



En annan sak jag har här hemma är denna underbara skulptur i miniformat av en man som säljer musslor. Den kommer också från Neapel, ni ser att han har ju Vesuvius på en bild bakom ståndet. Sådana här figurer kommer från den rika traditionen i Neapel av att ha en julkrubba hemma, en Presepe Napoletano. Och där betyder det inte att man bara måste ha de traditionella Maria, Josef och Jesusbarnet i sin julkrubba, i sin fina "presepe". Nej här kan man se allt som finns på gatorna i staden, de man är van att se i sin omgivning och mer därtill. Allt från politiker till skådespelare och fotbollsstjärnor, en av de mest populära är givetvis Maradona som efter sin död blivit än mer av ett "helgon". 

Se mer av denna konst hos en av Neapels allra bästa skapare av julkrubbor här››

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer