Våren är på väg - med fina blommor och en huggorm...

Äntligen har all snö smält bort och det gröna kommit fram igen. Temperaturen är inte så hög än, om man inte står i lä i solen förstås. Men så skönt att vara ute och vandra i dessa soliga om än något kylslagna dagar!



Dessa små fina blommor som jag hittade i en gräsmatta, de har ännu inte slagit ut men jag skulle tro de blir till snödroppar. Flera av mina krokusar är också på väg upp, men jag hoppas de inte stressar upp ur jorden för det är fortfarande kalla nätter här i Knivsta. Tack och lov är jag också bättre från min förkylning och vågar mig utomhus igen. Men jag vill verkligen inte möta några ormar...




Det måste vara lite tidigt för huggormarna att ge sig ut från sina vinteriden men jag såg i alla fall en i veckan i min trädgård, hu! Jag avskyr verkligen giftiga ormar men de fyller i alla fall en bra funktion, de hjälper mig att hålla mössen borta från huset. Men speciellt på våren när de får barn är de ju extra giftiga, jag minns min mamma bleke biten av en Esping en gång och fick åka ambulans i ilfart till sjukhuset.  Eftersom jag också är allergisk mot samma samma saker som hon var vill jag inte bli biten, tack.

Hoppas ni också har det bra och njuter av vårens härliga fyrverkeri av färger, nu när allt varit höljt i vitt så länge!

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer