När längtan tillbaka till Italien blir för stor...

 Precis när man nästan längtar ihjäl sig att få åka åter till mitt älskade Italien så dimper denna underbara bok ner i min brevlåda, från den Italienska turistbyrån ENIT som firade 100 årsjubileum 2019, men boken kom precis.


Att jag älskar Italien kan väl inte komma som en nyhet för er som följts mig genom åren här på sajten och när jag fick en fin present häromdagen, en tjock bok från den italienska turistbyrån ENIT så måste jag ju bara dela med mig av den underbara gåvan. 

Det var nu drygt 100 år sedan man startade ENIT och detta har givetvis firats på olika sätt, bland annat genom en utställning jag tidigare skrivit om och så denna underbara bok, Italien - i skönhetens namn.



Här kan man se hur de olika strategierna att få folk att resa till Italien sett ut genom åren, från gamla fina posters till moderna bilder från ett av världens allra vackraste länder. Här finns också mycket spännande läsning, på engelska, om hur och varför man just använde sig av olika kampanjer. Ni kan se några bilder från boken här i artikeln.




Det enda som nu blir lite jobbigt för mig är att jag bara längtar ännu mer tillbaka till Italien, men drömma är det ju inget fel på heller. Även om det inte slår känslan av att gå in på ett café och beställa en espresso och en cornetto, varm och vaniljdoftande. Eller att slå sig ner på en restaurang och beställa något gott att äta, maten är ju också en av de saker som Italien är världsbäst på i min mening.

Text och bild Agneta Nisbeth

Kommentarer