Cirkus Cirkörs nya föreställning Circus Days and Nights livestreamas

Nu kan man titta på Cirkus Cirkörs nya föreställning hemma i soffan, för den kommer nämligen att streamas från live Malmö Operas stora scen.



Alla föreställningar av Circus Days and Nights, som är en nykomponerad opera av den legendariske kompositören Philip Glass och Cirkus Cirkör, kommer nu att livestreamas. Urpremiären äger rum på Malmö Operas stora scen 29 maj kl 18. 

- Jag har haft rättigheterna till dikterna i ungefär tio år men har inte gått i land med att komponera verket eftersom jag inte lyckats hitta min cirkus. När jag såg Tildes iscensättning av Satyagraha slog det mig: Här är min cirkus! berättar Philip Glass.

Circus Days and Nights är en nyskriven opera av den legendariske kompositören Philip Glass samt librettisterna David Henry Hwang och cirkusdirektören Tilde Björfors. Föreställningen är baserad på en diktsvit av den amerikanske poeten Robert Lax och är en samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Opera. Och man utlovas en aldrig tidigare upplevd fusion av cirkus och opera. Circus Days and Nights sjungs på engelska med svenska eller engelska undertexter.

Ensemble 

På scen medverkar sopranen Elin Rombo, känd bland annat för sin tolkning av Eritea I Cavallis Eliogabalo på Opéra National de Paris och för Nattens Drottning I Mozarts Trollflöjten på Staatsoper Berlin. I höstas sjöng hon titelrollen I Rufus Wainwrights Callas-inspirerade Prina Donna på Kungliga Operan I Stockholm.

Läs mer om föreställningen på Malmö Operas hemsida här››

Av Agneta Nisbeth

Foto: Cirkus Cirkör/Karolina Henke

Kommentarer