Påskgult i mina rabatter

 Idag är det långfredag och påskhelgen har börjat. Och det lyser påskgult i mina rabatter just nu. Det kommer bli en stillsam dag för min del, men inte som det var när jag växte upp, då var allt stängt på långfredagen.



I den kristna världen uppmärksammar man långfredagen som ett minne av lidande, då Jesus korsfästes och sedan dog på korset utanför Jerusalem. När jag växte upp var detta den kanske tristaste dagen på året, allt var stängt och på tv visades inget kul som kunde passa ett barn. Idag märker man knappt av det som en gång var förknippat med långfredagen - lidande och sorg. 



Det har i alla fall börjat att blomma i mina rabatter och gräsmattor - det har varit upp till 14 grader varmt i veckan och vårgrönskan börjar verkligen bli synlig. Hur härligt som helst att vara ute, även om det fortfarande kan blåsa lite kyligt vissa dagar. Tyvärr finns det också två stycken huggormar i trädgården just nu, vilket kanske inte är fullt så kul. Men de fyller ju sin funktion också i naturen, äter upp alla möss som annars finns därute och så småningom vill komma in i mitt hem. Ni ser dem tillsammans i ett buskage på bilden ovan.




Det finns också en hel massa andra blommor i trädgården just nu, som dessa som söta vita snödroppar som växer i gräsmattan. Det är verkligen en underbar tid våren, den ger i alla fall mig ett hopp om framtiden, just att se hur allting växer. Påskhelg eller ej, för mig är numera alla dagar lediga från arbete och jag kan njuta av varje timme jag får vara utomhus och påta i mina rabatter.


Jag har också satt ut några blommor i en vas på trappan, efter att de gjort sitt inomhus. För även om de börjat sloka något är dessa tulpaner fortfarande värda att titta på. Jag vill också passa på att önska er en fin och stillsam början på årets påskhelg. Minns att min farbror Åke Nisbeth som var historiker var väldigt noga med att inte önska en glad påsk förrän efter långfredagen - så då gör jag det inte heller. 

Men jag återkommer i morgon med en ny helg-hälsning från Knivsta.

Text och bild Agneta Nisbeth

Kommentarer