Den här lille rackaren har ätit upp alla mina tulpaner

Tydligen är färska tulpanknoppar det godaste harar vet, för nu har två stycken harar gnagt av alla mina finaste tulpanknoppar i trädgården. Men tack och lov finns andra blommor kvar.



Jag har själv sett denna lille rackare äta blommor i mina rabatter, massor av nyplanterade blommor och så alla tulpaner är nu borta. Bilden på den lille haren tog jag från mitt fönster en kväll i veckan, de arbetar annars även under dagen, nästan orädda är de också. Ibland måste man knacka på rutan för att de ska försvinna från blomsterrabatten. 



Jag trodde förr om åren att det bara var rådjur som ville äta upp mina fina tulpaner, men nu har jag lärt mig att det finns fler trädgårdsmarodörer. Men de är ändå väldigt söta att titta på, speciellt när de tuggar så där gulligt frenetiskt med hela munnen. Såg även att en av dem försökte sova på gräsmattan utanför köksfönstret en sen kväll, den såg i alla fall ut att vila lite.




Men tack och lov finns det ändå några blommor kavar i mina rabatter, blåa och gula blommor verkar inga djur gilla att äta. Så jag har bland annat dessa vackra pärlhyacinter att njuta av och snart kommer det upp fler fina blomster och buskar, hoppas jag. Som mina älskade rosor. 

Ha en fina vecka där ute, var ni än befinner er och vad ni än gör!

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer