Hittade ett minne från förr - en present jag gjorde till mamma

Hittade denna lilla bok för en tid sedan, en present jag själv gjorde till min mamma Gunvor någon gång under mina barnaår, ett häfte med olika recept jag hittat.



När jag var barn gjorde jag ofta egna små presenter till mina föräldrar, de verkade uppskatta dem väldigt mycket så det blev bara så jag tillverkade det mesta här hemma när det var dags för en födelsedag eller liknande. Vi bodde ju dessutom på landet så det var ju inte precis lätt att springa ner till affären heller för att köpa något. Min pappa Bertil fick till exempel alltid en fin kalender till jul, men denna är till min mamma. skulle laga.



Det är en liten bok fylld med urklipp från olika tidningar, recept på maträtter som jag tydligen ville att mamma  Jag har också ritat en del teckningar själv i boken och skrivit till små hälsningar till henne, som "det här vore gott att äta" och liknande. Lite kul är det också att läsa själva recepten, en del av dem känns väldigt främmande idag.  



Det måste hur som helst ha tagit en tid att samla ihop alla dessa recept och göra boken, men jag antar att det var värt det för mamma sa i alla fall hon älskade få mina hemgjorda presenter. Och jag har idag mycket stor glädje av att åter få tillbaka min lilla "kokbok".

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer