Kryssningssäsongen startar i Göteborgs hamn - men inte som förr

Kryssningsverksamheten i Göteborgs Hamn har startat igen efter ett ovanligt långt uppehåll på grund av covid-19. Men den är inte som förr - i alla fall den första tiden.



Pandemin har givetvis påverkat hela kryssningsbranschen på ett genomgripande sätt – men Göteborgs Hamn menar den ändå kan ge Göteborg fördelar i den internationella konkurrensen. 

– Branschen har nya förutsättningar som faktiskt gör Göteborg till en ännu attraktivare destination än tidigare, säger Martin Meriwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB. 

Årets första kryssningsanlöp i Göteborg blev fartyget Mein Shiff 6 som anlöpte hamnen lördagen den 12 juni. Men det blir till en början en annorlunda säsong jämfört med vad man är van vid i hamnen. Det blir nu en så kallad ”scenic cruise” vilket innebär att fartyget seglar in i hamninloppet och ser sig omkring – utan att passagerarna går i land. 

– Man kommer att avnjuta omgivningarna i vår vackra skärgård för att sedan vända i hamninloppet utanför Älvsborgs fästning. Det är en annorlunda typ av anlöp och förstås synd att resenärerna inte får uppleva staden på närmre håll, men förhoppningsvis kommer vi snart se att fartygen lägger till, säger Martin Meriwall. 

För nu har rederierna skapat nya lösningar för att resenärerna ska kunna kryssa igen och ännu viktigare - slippa svår sjukdom. Så nästa steg för dessa kryssningsfartyg kommer sedan att bli en så kallad "bubblekryssning", Så här skriver Göteborgs hamn i ett pressmeddelande om de olika stadierna i uppstarten av kryssningsverksamheten:

" Det är det tyska kryssningsrederiet TUI Cruises som äger Mein Shiff 6 och ”scenic cruises” är det första steget i rederiets återstartsprogram. Steg två innebär att fartygen lägger till i hamn där passagerare får gå i land – dock med förbehållet att man håller sig inom fartygets bubbla. Bubblakonceptet innebär att passagerarna inte får uppleva destinationen på egen hand utan endast följa rederiets organiserade turer. I ett tredje steg återgår rederiet till normal rutt och beläggning på fartygen". 

– Alla rederier har liknande återstartsprogram där man löpande utvärderar när man skall skifta över till nästa steg, vilket till stor del beror på smittläget på destinationer som man besöker. Och ovanpå detta har man rigorösa hälsoprotokoll och omfattande testkapacitet och karantänsmöjligheter ombord, säger Martin Meriwall. 


Nytt kryssningslandskap 

För hela kryssningsbranschen, likt de flesta andra branscher, kommer säkert att återvända till en ny form av normalitet när pandemin tagit slut. Kryssningsresenärerna förväntas i framtiden delvis söka andra upplevelser än vad man kanske traditionellt förknippar med kryssningsturism – något som kan gynna Göteborg som kryssningsdestination menar Martin Meriwall. 

– Det är trender vi skymtat redan innan, men som accelererar i efterdyningarna av pandemin. Många vill undvika trängsel och de allt för upptrampade spåren när de reser. I stället söker man unika upplevelser i genuina miljöer, gärna naturnära. Utifrån det perspektivet är Göteborg väldigt väl positionerat med en unik skärgård och förhållandevis ostörda naturupplevelser nära staden. Och staden i sig innehåller en mix av puls och småskalighet som är väldigt attraktiv. Ketchupeffekt I takt med att bland annat den tyska marknaden har öppnat upplever Göteborgs Hamn också ett ökat bokningstryck från rederierna. 

– Det är lite av en ketchupeffekt och som det ser ut nu är drygt 60 fartyg planerade till Göteborg under resten av året. Men med tanke på läget så är det något som kan ändras på kort varsel, säger Martin Meriwall.


Av Agneta Nisbeth

Foto: Pressbild/erGöteborgs Hamn

Kommentarer