Vackert öppna landskap i grönt och gult

Det är verkligen underbart att vandra utomhus just nu, har varit runt en del del senaste tiden och hittat nya smultronställen i den grönskande naturen omkring mig här i Knivsta-trakten.



Vi bor egentligen inte så långt från Uppsala, det tar 20 minuter att köra bil in till den södra utkanten av staden, en halvtimma in till citykärnan. När jag var barn kunde man gå upp på en kulle nära mitt hem och se ända in till Uppsala, man fick en glimt av slottet och naturligtvis de fina spirorna till domkyrkan. Idag har utsikten tyvärr vuxit igen något, men den är lika vacker för det. De gula blommorna ni ser på bilden är ett fält av gullvivor.



Som ni ser är det andra gula blommor i grönskan på denna bild, här talar vi om det vackra ogräset maskrosor. Denna dag var jag en bra bit från mitt eget hus, närmare bestämt på andra sidan ån som går nere i dalgången utanför vår tomt. Det är en gammal bondgård som nu inramas av tillfälliga hästhagar. Här har man en underbar utsikt över de öppna landskapet och runt villan blommar massor av vackra, väldoftande syrener.

Glöm inte att ta en promenad i naturen ni med, nu när det är så vackert utomhus. Det är också väldigt nyttigt för både kropp och själ!

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer