Från strålande sol och hetta till ösregn och åska

Det har onekligen varit en väldigt varm och solig sommar, visst är det en bra stund kvar av semestern för de flesta men nog kan man säga att detta år bjudit på ett otroligt väder.




Ena dagen är det strålande sol och hur varm som helst, jag har mätt upp över 30 grader på termometern ett flertag dagar och solen skiner så starkt att i alla fall jag stannat inne eller i alla fall hållit mig i skuggan helt och hållet. Det är precis vad jag gör när jag är utomlands i något varmt land. Jag försöker att inte vara ute direkt i solen om jag är exempelvis i Thailand. Men nu känns solens strålar lika varma och heta här i Sverige, som i Knivsta på bilden ovan där i alla fall kommunens blommor klarat hettan ganska bra.



Men så ibland kommer det världens åska och medföljande åskskurar som häromdagen då det regnade helt galet mycket under bara några minuter innan solen kom fram igen och det ångade då i gräsmattorna här hemma hos mig. Jag har läst att bilar fastnat i stora mängder vatten och att källare svämmats över, för att inte tala om allt elände som åskan medfört.



Så här vackert speglar sig i alla fall solen mellan träden här hemma hos mig på landet en sommardag, grönskan har i alla fall fått vara kvar detta år och även om det är mycket torrt i markerna så är det fortfarande grönt på de flesta ställen i min trädgård även om en del av gräsmattorna blivit bruna.

Jag hoppas ni får en fin helg var ni än är och vad ni än gör, utomhus eller inomhus.

Text och bild Agneta Nisbeth


Kommentarer