Pizzatajm i trädgården

 Jag älskar verkligen att äta en riktig italiensk pizza, det gjorde att jag för några år sedan skaffade mig en egen vedeldad pizzaugn som nu står i min trädgård.



För några dagar sedan hade vi en trevlig kväll i trädgården, ett riktig italienskt pizzaparty då vi eldade i min italienska ugn och kunde njuta av både god pizza och ett trevligt umgänge i den sköna sommarnatten. Nu var det ett tag sedan jag köpte ugnen direkt från en handlade i Toscana i Italien men den har egentligen används lite för lite, det är ju så kul att fixa hemgjorda pizzor och så himla gott att äta.


Från att man tänder elden i ugnen med några vedträn till att man kan för in pizzorna tar heller inte så lång tid, en kvart kanske och själva pizzan blir klar på en minut bara. Vi brukar ordna det så att var och en får lägga på det man vill på sin pizza, fast det kommer aldrig ske att jag erbjuder bananer eller ananas och annat som inte hör hemma på en pizza. Mest blev det min hemgjorda tomatsås, lite mozzarella och basilika. Men också salami, prosciutto, körsbärstomater och ruccola, till och med tunt skivade potatisar med olivolja och rosmarin var en annan hit.


Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer