Göteborgsoperan drar igång hösten med Barberaren i Sevilla

Den 29 augusti är det premiär för GöteborgsOperans nya uppsättning av Rossinis mästarkomedi Barberaren i Sevilla. Och det är Ann-Kristin Jones gör rollen som Rosina i Rodula Gaitanous uppsättning av Rossinis komedi. 


För regin står grekiska Rodula Gaitanou som tillsammans med teamet skapar en underhållande uppsättning med gott om både musikhistoriska och populärkulturella referenser. Barberaren i Sevilla är som bekant en av operalitteraturens främsta komedier – där ung kärlek besegrar girighet och dumhet. 

 – Det är ett sprudlande och roligt verk, men med en mörk kontext: berättelsens premiss är att en kvinna hålls fången av en man. Det är en berättelse om övergrepp, fångenskap och isolering. Men Rossini använder sig av det här svårhanterliga temat och gör det till en jakt på ljuset. Hur hittar vi ljuset i tunneln? Hur når vi frigörelse och personlig lycka? Hur når vi våra mål? Allt detta flätas samman och i slutet, ja, där når vi frihet, säger Rodula Gaitanou och beskriver sin version som fartfylld, bubblig, färgstark och med smart ping-pong-humor levererad av en urstark ensemble. 

Den trånsjuke greve Almaviva sjungs av den grekiske tenoren Vassilis Kavayas. Rosinas koloraturer sjungs av Ann-Kristin Jones medan hennes obehaglige förmyndare, doktor Bartolo, sjungs av Markus Schwartz.  

För Henning Ruhe som är konstnärlig chef för opera/drama på GöteborgsOperan, är öppningen av denna operasäsong mer betydelsefull än någonsin: 

– Vi vet alla hur det känns. När ljuset släcks, när nerven går igenom salongen. Och sedan – det oförutsägbara. Ingen känsla kan mäta sig med den som uppstår ur att förenas i en gemensam upplevelse, som ändå ger var och en något unikt. I nästan ett och halvt år har vi väntat på att få ge er det igen. När scenerna öppnar, öppnas också våra hjärtan och låter oss dela det musiken kan: att föra oss närmare varandra och oss själva, säger Henning Ruhe.

Av Agneta Nisbeth

Foto: Pressild Göteborgsoperan

Kommentarer