Nu blir det plommonchutney...

 Har i veckan varit ute och plockat ytterligare en omgång med plommon, nu för att göra lite kryddig plommonchutney med äpplen.




Det är så härligt att kunna plocka bär i trädgården. Vare sig det är äpplen eller plommon, det ska också finnas en hel massa svamp i skogarna just nu, men jag har inte vågat ge mig ut i skogen på egen hand så det får bli att handla kantarellerna på min lokala ICA istället, lika gott blir det ju.



Så här ser i alla fall buskarna med plommon ut här hemma hos mig, de verkligen dignar av frukt som bara väntar på att plockas. Förra gången gjorde jag en söt plommonkaka, men nu ska det blir något mer matigt, en liten chutney med äppelbitar och varma kryddor, ett recept jag inte läst mig till utan som jag blandar ihop helt på egen hand.


Det finns även en hel del äpplen att ta hand om men de är inte alls så många som de var förra året då vi till och med lyckades göra vår egen supergoda äppelmust. Frågan om det blir så många flaskor av musten detta år?

Av Agneta Nisbeth

Kommentarer