SJ kommer köra nattåg till Hamburg nästa höst

Nästa år kan ni ta ett direkttåg ända ner till Tyskland.  För några dagar sedan meddelade Trafikverket att SJ vunnit upphandlingen om nattågstrafik Stockholm-Hamburg och trafikstarten sker under andra halvåret 2022.


SJ kommer därmed få ett helhetsansvar för sträckan och det omfattar bland annat trafikdrift, biljettförsäljning och marknadsföring, men att köra nattåg ut i Europa kräver samarbete. Så därför kommer SJ bland annat att samarbeta med DSB i Danmark och RDC i Tyskland. 

Trafiken - om annonseras som SJ EuroNight - kommer att köras med sitt-, ligg- och sovvagnar som har europeiska mått eftersom SJs svenska vagnar är för breda. Avtalet är på 4 år med en möjlig förlängning på 2 år och omfattar trafik under 244 dagar per år. 

– Det är utmanande att köra ett tåg genom tre länder med olika regler och tekniska förutsättningar. Arbetet med anbudet har präglats av att skapa goda samarbeten och att hitta effektiva lösningar för att köra över landsgränserna säger Dan Olofsson, chef upphandlad trafik på SJ. 

SJ säger också att de kommer att ha ett nära samarbete med andra operatörer för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för oss svenskar att starta och avsluta sin europaresa med nattåget till/från Hamburg. 

Så här kommer man att resa förklarar SJ i ett pressmeddelande: "Enligt den preliminära tidtabellen kommer nattåget att avgå Stockholm tidig kväll och anlända Hamburg mellan kl. 06 och 07. En bra ankomsttid för den som vill resa vidare. Från Hamburg avgår tåget efter kl. 21 och anländer Stockholm cirka kl. 10. Trafikstart sker under andra halvåret 2022. Efter Köpenhamn går nattågen över Stora- och Lilla Bältbroarna och därefter vidare mot Hamburg. Tågen kommer att ha svensk- och tysktalande personal och det kommer erbjudas en enklare servering ombord på tåget". 

-Alla detaljer runt hur vi kommer att köra nattågen är ännu inte på plats. Till exempel arbetar vi för att skapa så bra anslutningsmöjligheter som möjligt till och från nattåget. Vi vill göra det möjligt för så många som möjligt att ta tåget till kontinenten och locka så många européer som möjligt att resa till Sverige, säger Maria Hofberg, ansvarig för den internationella nattågstrafiken på SJ. 

Den nya nattågstrafiken till Hamburg och SJ-försäljningen av internationella tågbiljetter, som startade för några månader sedan, är två exempel på företagets satsning på ökad trafik till utlandet. 

-Intresset för internationella tågresor ökar. På SJ vill vi vara en del av den utvecklingen. I vår planering ligger bland annat en tätare och mer effektiv trafik till och från Köpenhamn när höghastighetstågen från kontinenten når upp till den danska huvudstaden, säger Maria Hofberg, ansvarig för den internationella nattågstrafiken på SJ. 

Av Agneta Nisbeth

Foto: Pressbild

Kommentarer