Sverige nu världens 13:e bästa turistdestination

Det verkar som allt fler vill besöka vårt hemland. Sverige placerar sig nu på en 13:e plats som turistdestination bland 60 undersökta länder i världen.




Det blev en placering upp för Sverige från förra året i Anholt-Ipsos Nations Brand Index för år 2021, det berättar Visit Sweden i ett nytt pressmeddelande. Fortsatt är det - enligt undersökningen - den svenska naturen som lockar. Sverige som turistnation associeras enligt undersökningen främst med begreppen fascinerande, avslappnande, lärorikt och spännande. 

- Det är oerhört glädjande att Sverige är ett av världens starkaste nationsvarumärken och en mycket attraktiv turistdestination när reslusten ligger i topp och världen förhoppningsvis är på väg att öppna upp igen, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson. 

Undersökningen visar även att reslusten hos människor i världen är den högsta som någonsin noterats sedan mätningarna påbörjades 2008, inte så konstigt kanske med tanke på att vi mest stannat hemma under hela pandemin. 

- Fortsätter turistdestinationen Sverige att leverera nöjda resenärer, lättillgänglig natur och överraskande, spännande och hållbara upplevelser finns inget som säger att Sverige inte kan uppnå regeringens mål att Sverige ska vara det attraktivaste resmålet i världen år 2030, säger Susanne. 

Så här skriver Visit Sweden: "Totalt sett, placerar sig Sverige på plats 9 av 60 länder i Ipsos-mätningen av nationsvarumärken globalt. Undersökningen visar att Sverige relativt känt i världen. Drygt två tredjedelar (70 %) av respondenterna uppger att de känner till Sverige, en andel som ökat sedan 2010, då 65 % av respondenterna sa sig känna till Sverige. Vidare visar studien att 68 % av respondenterna uppger att de har en fördelaktig bild av Sverige.".


Av Agneta Nisbeth

Foto: Visit Sweden

Kommentarer