FlixTrain planerar för expansion

Nu är det sju månader sedan intåget på den svenska marknaden och företaget FlixTrain meddelar att passagerarantalet har överträffat deras förväntningar och att de nu planerar för en ytterligare expansion i Sverige. 


Efter en bra sommar med flera slutsålda avgångar, fortsatte hösten med fortsatt fina passagerarsiffror. Sverige var bolagets första utlandsexpansion efter att ha framgångarna på hemmaplan i Tyskland. FlixTrain som trafikerar sträckan Stockholm– Göteborg blev, i och med lanseringen, ett nytt prisvärt tågbolag med ett biljettpris från 129 kr. Tidigare i år säkrade moderbolaget FlixMobilty ytterligare investeringspengar som kommer att användas till framtida expansion med tåg i Sverige och utomlands. Bolaget har nu ansökt om att köra linjen Stockholm – Malmö.  

– Vi startade i motvind, mitt i en pandemi. Efter en riktigt bra sommar, har passagerarantalet fortsatt att överträffa våra förväntningar. Vi kan den senaste månaden redovisa riktigt bra siffror, trots lågsäsong. Under 2022 planerar vi att lansera en ny tågförbindelse på sträckan Stockholm – Malmö. Vi ser fram emot att möjliggöra prisvärda och miljövänliga tågresor för fler resenärer. Parallellt kommer vi även att utveckla vårt bussnätverk och anpassa det till vårt växande tågnätverk. Vi sitter på en unik position där vi kan erbjuda våra kunder ett buss och tåg- nätverk i kombination, säger Peter Ahlgren VD för FlixTrain/FlixBus norden.

Så trots pandemin ser det ut som vi ändå vill ut och resa, gärna i Sverige och gärna miljövänligt med tåg. Sedan starten 2013 har FlixMobility vuxit snabbt och deras bussföretag FlixBus har kommit att bli ett av världens största långdistansbussbolag med verksamhet i 38 länder. 

– Vi kan konstatera att efterfrågan på hållbart, kollektivt resande till ett bra pris har kommit att bli vår framgångssaga. Under 2019 reste 62 miljoner passagerare med oss världen över. Vi är övertygade att vi kommer kunna erbjuda grön mobilitet till ännu fler passagerare de närmsta åren både i Sverige och globalt, avslutar Peter Ahlgren. 

Av Agneta Nisbeth

Foto: FlixTrain

Kommentarer