Kanarieöarna vill nu locka silverturister - de över 55 år

 Canary Islands Tourism har skapat en ny strategi "Ta en paus i världens bästa klimat" för att locka 200 000 turister till Kanarieöarna. De vill nu locka de som är 55 + och som spenderar mer pengar och tid på destinationen. 


Turistminister Yaiza Castilla och Alberto Ávila, direktör för kommunikation och marknadsföring vid Canary Islands Tourism, presenterade strategin som bygger på konceptet "Ta en paus i världens bästa klimat". 

– Vårt förslag återspeglar ett engagemang för diversifiering som tidigare saknats", sade Yaiza Castilla. Minst 500 000 euro kommer att investeras i marknadsföringsinsatser mot silverturister nästa år men man har redan i år påbörjat arbetet, med en tilläggsbudget på cirka 250 000 euro för december månad. Vi har redan börjat positionera oss i de potentiella konsumenternas medvetande. Vi är fast beslutsamma att arbeta intensivt mot de viktiga nischsegmenten för varumärket Kanarieöarna. Silverturister är ett segment som tenderar att spendera mer och avsätta längre tid för semestern. Segmentet är mindre beroende av specifika flygförbindelser och projektet kommer därför bidra till en mer hållbar resursförbrukning. Silverturisternas utgifter är relativt höga och bättre fördelade över marknaden, vilket innebär att Kanarieöarna kan få större kontroll över sin turistindustri", säger Yaiza Castilla. 

– Vårt mål är att skapa journalistiskt innehåll med fokus på destinationen, baserat på dess enkla och vänliga livsstil, fördelarna med att ha världens bästa klimat under hela året och garantierna för personlig hälsa och säkerhet", förklarar Alberto Ávila, direktör för kommunikation och marknadsföring vid Canary Islands Tourism.

Av Agneta Nisbeth

Foto: Canary Island Tourism

Kommentarer