Ha en fin Trettondagsafton!

 Nu är det snart helg igen, i morgon är det Trettondag Jul och idag är det följaktligen Trettondagsafton, firar detta med en akvarell över Stockholm, gjord av min mamma Gunvor.


Vi firar som ni kanske vet Trettondagsafton och Trettondag jul för att minnas dagen då de tre vise männen kom till det nyfödda barnet i Betlehem, för att där ge honom sina gåvor. De hittade till honom genom att följa Betlehemsstjärnan och just denna händelse firar man betydligt med i sydligare länder. I Italien ger man barnen ofta små gåvor, som en andra julafton.

Hoppas ni får en fin helg och ni kan njuta av er eventuella ledighet. Själv ska jag laga en god måltid och bara ta det lugnt härhemma. Ska väl också berätta att min mamma Gunvor Nisbeth målade detta verk från den lägenhet jag en gång hade i Årsta i Stockholm, sett var utsikten från min balkong.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer