Så var mitt besök på hotell Blique By Nobis i Stockholm

I november var jag på besök i Stockholm igen och sov över på hotell för en gångs skull, hur kul som helst! Jag bodde då på Blique Hotel by Nobis.

Jag hade tillsammans med en väninna bestämt att bo en lördag natt på hotell i Stockholm, för mig främst av praktiska skäl - det tar ju ett tag att ta sig dit från min plats på landet. Men också bara för att åter känna lyxen att bo på hotell, med allt vad det innebär. Som en maffig frukost och den härliga känslan att sova i en hotellsäng och känna sig som en turist i min gamla hemstad.

Så min väninna bokade upp hotellet efter ett bra erbjudande online, vi betalade bara 1100 kronor för oss två med frukost. Efter en bussresa till Knivsta och sedan pendeltåget till Odenplan så kom jag dit ganska smidigt ändå. Vi fick faktiskt rummet riktigt tidigt och vi kunde ställa in vårt lilla bagage, en praktisk övernattningsväska innan vi gick ut på stan igen för en konstrunda. I närheten finns många av stadens bästa gallerier för modern konst.

Själva hotellet är en mycket populär plats och besöks på kvällarna av andra än hotellgästerna - många av Stockholms unga samlas då här för en after work. Speciellt på sommaren då man sitter ute i den fina trädgården. Nu var det vinter och kallt så alla höll sig inomhus i den läckra lobbyn. Vi åt själva vår middag här, både snabbt och gott men framför allt enkelt.

Det är en härlig blandning av gammalt och nytt sedan man byggde om det gamla kontorshuset för att bli ett modernt hotell med råa betongväggar och kraftiga balkar. Men det hela balanseras väl upp med snygga möbler, som mjuka soffor samt vacker konst på väggarna.

Själva huset ritades av Sigurd Lewerentz år 1931 som kontorshus och magasin åt Philips. Den historiska byggnaden har omvandlats under ledning av arkitekten Gert Wingårdh. Hotellet säger sig själv ha ett designkoncept som bottnar i arvet från Lewerentz, "där en stram och avskalad bas möter en bearbetad och hantverksmässig inredning".

På kvällen tog vi en kort runda i kylan för att titta på alla nya byggnader som finns runt hotellet här vid Norrtull, det ligger närmare bestämt på Gävlegatan 18. Det var som en helt ny stad att upptäcka med massor av nybyggda bostadshus av olika slag. Här ovan ser ni vår goda middag.

Efter en skön natt på hotellet och en snabb dusch tog vi oss ner till den bokade frukosten, en tidsbokning man själv måste fixa via en app men efter lite krångel så hjälpte de oss med detta. När vi kom ner var frukostmatsalen redan helt full men ett bord fick vi i alla fall på utsatt tid och maten var alldeles utmärkt, det fanns hur mycket som helst av godsaker att testa från kallt till varmt, från sött till salt. Men jag hann aldrig ta ett foto där eftersom det var så mycket folk och att jag just då kommit på att alla tåg mot Uppsala och Knivsta var inställda igen, på grund av spårfel. Suck!

Men jag tog min väska och bad tjejerna i hotellreceptionen ringa efter en taxi till Arlanda för att i alla fall ta mig en bit på vägen. Tur var väl det för stoppet i tågtrafiken varade ändå till eftermiddagen och allt gick inte riktigt bra förrän tre dagar senare. Här även en bild på hotellets egen hemsida, här kan man se massor av fina bilder från stället.

Blique by Nobis Gävlegatan 18, Stockholm

Se en film om hotellet och historien bakom detta fina ställe här: