Det går bra för TUIs hållbarhetsarbete

Varje år presenterar Sustainable Brand Index sin rapport där svenska företag rankas baserat på en undersökning bland svenska konsumenter. Inom kategorin ”Resa och Turism” anses TUI vara mest hållbart bland resebolagen


TUI har det senaste året gjort ett stort hopp från plats 242 till 198 av över 400 svenska varumärken, de har också - sedan 90-talet - arbetat med hållbarhetsfrågor och har under de senaste åren skruvat upp tempot. Företaget arbetar även genom stiftelsen TUI Care Foundation som stödjer projekt som främjar utbildning för barn och vuxna samt skydd av djur, natur och miljö på TUIs resmål. 

- Hållbarhet är kärnan i allt vi gör och det inte bara viktigt för oss och för våra kunder men också för de platser dit vi reser. En hållbar turistnäring gör världen till en bättre plats, bland annat har var tionde person på jorden ett jobb som en konsekvens av turism. Samtidigt har vi som bransch långt kvar, framför allt när det kommer till vad vi släpper ut. Där ska TUI vara med driva utvecklingen för hela resebranschen, säger Jessica Enbacka.

Under året har TUI bland annat lanserat Care Travel, en egen märkning för mer hållbara produkter som gör det enklare för kunderna att göra mer hållbara val för sin semester. 

- Det känns fantastiskt roligt att få vara med och driva TUIs hållbarhetstransformation och att vi som industriledare tillsammans med alla våra partner, har möjlighet att göra skillnad. Vårt viktigaste uppdrag, för alla oss som jobbar i TUI, är att skapa härliga semesterupplevelser för våra kunder, så det är väldigt glädjande att vårt hållbarhetsarbete i TUI nått fram och uppmuntras i Sverige. Säger Charlotte WWiebe, hållbarhetsdirektör på TUI. 

Av Agneta Nisbeth

Foto: TUI

Kommentarer