Så mycket flög vi i februari

 Flygets återhämtning här i Sverige tar ny fart i februari på grund av lättade coronarestriktioner, länders åter-öppnande, men också ett ökat resande i samband med sportloven. Så reste vi under februari.




Händelseutvecklingen i Ukraina och luftrumsrestriktioner kopplade till konflikten har så här långt haft en begränsad effekt på resandet och det vår vi säkert se nya siffror på vid en senare mätning. Så här skriver Swedavia i ett nytt pressmeddelande:

"Under februari flög 1,2 miljoner resenärer vid Swedavias tio flygplatser, en nedgång med 58 procent jämfört med februari under normalåret 2019. Jämfört med februari i fjol som också var kraftigt påverkad av pandemin ökar resandet med 335 procent". 

- Efter en svag inledning av året så ökade flygresandet gradvis under februari, framförallt drivet av lättade restriktioner men också av ett ökat resande i samband med sportloven. Fortsatta restriktionslättnader, nya flygbolagssatsningar på våra flygplatser och ett uppdämt resebehov lägger grunden för en stark upphämtning under kommande månader och särskilt till sommaren, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef. 

Fler siffror från Swedavia: "Av de 1,2 miljoner resenärerna i februari var 786 000 utrikesresenärer och 392 000 inrikesresenärer. Utrikesresandet minskade med 56 procent medan inrikesresandet minskade med 61 procent jämfört med februari 2019, före pandemin. Jämfört med februari 2021 så ökade flygresandet med 335 procent i februari, men jämfört med 2019 var det en minskning med sammantaget 58 procent". 

 

- Mot bakgrund av händelseutvecklingen i Ukraina vill vi även från Swedavias sida uttrycka vår djupaste sympati och medkänsla för människorna som så tragiskt drabbas fruktansvärt hårt av kriget. Våra flygplatser har en grundberedskap och en upparbetad samverkan med berörda myndigheter för att kunna bistå vid de samhällsinsatser som nu kan bli aktuella. Luftrumsrestriktioner och ekonomiska sanktioner har än så länge haft en begränsad påverkan på flygresandet, men kan naturligtvis få större påverkan längre fram, säger Jonas Abrahamsson.

Av Agneta Nisbeth

Foto: Swedavia

Kommentarer