Så var min utflykt till shoppingens Ullared

 För någon vecka sedan reste jag med en gruppresa med Rolfs Flyg & Buss ner till shoppingparadiset Ullared, ni kan läsa mer om min något annorlunda upplevelse här nedan...



Jag måste kanske börja med att säga jag är allt annat än en storshoppare, jag handlar väldigt sällan, nästan aldrig online och bara då och då i butiker. Men det finns ändå lite saker som man behöver ibland, just vid detta tillfälle önskade jag mig lite konstnärsmaterial, som oljefärg och akvarellpennor. Och givetvis fanns detta att handla där. Och väldigt mycket mer. Men jag startar från början. 



Vi som skulle resa ner till Ullared med övernattning skulle infinna oss klockan 08.00 uppe vid Bussterminalen i Stockholm, bredvid centralstationen. Väl där prickades vi av på en lista och fick gå ombord på vår buss. Jag hade bokat in en övernattningsresa med gruppresebolaget Rolfs Flyg & Buss som jag tidigare rest med till Italien ett par gånger med stort nöje. Och det hela var inte så dyrt heller, 1700 kr ca för mig ensam med bussresa t/r och en natt på Ullareds eget ställe, Hotellet med frukost dagen efter.




Under resan ner fanns en toa att tillgå ombord på bussen, men skulle användas endast i nödfall, vi stannade ändå till för att äta lunch vid en vägkrog på resan ned, och upp med för den delen. Det är alltid skönt att sträcka på benen och se något annat, för att inte tala om att äta en lunch när hungern sätter in. Det blev ett stopp i Ödeshög efter ca 3 timmars bussresa, på stället ovan, Dinners. Jag åt en pannbiff med lök på vägen ner för under 100 kr och då ingick sallad. Riktigt gott var det faktiskt dessutom, smakade hemlagat.


Sedan klev vi åter ombord på bussen och fortsatte vår färd neråt i landet och jag kunde bland annat njuta av utsikten över Vättern som ni ser på bilden ovan, fotot taget genom bussfönstret. Solen sken under bägge dagarna även om luften fortfarande var lite kylig.



Så vid tretiden på eftermiddagen var vi äntligen framme vid vår destination, mitt ute på landsbygden ligger hela det numera enorma komplexet Ullared med Gekås stora varuhus i centrum. Vi checkade genast in på vårt hotell för natten, Hotellet (ni ser det till vänster) som snart får en systerbyggnad bredvid till höger, ett ännu större och högre hotell som ska stå klart till hösten.



Jag gick genast upp på mitt rum, stort nog att rymma fyra personer. Så fort jag tvättat av mig resdammet och plockat upp lite ur resväskan begav jag mig åter ut, nu för att upptäcka området. Här finns numera flera olika byggnader, inte bara Gekås stora tv-kända varuhus utan flera andra byggnader med olika affärer. Bland annat kunde man shoppa lite vapen och jägarprylar men också glasögon och skor, bland mycket annat.


Men jag började med det stora varuhuset och stort var det verkligen. Det är ingen överdrift att säga det skulle vara väldigt lätt att gå vilse här om man inte var uppmärksam. Flera plan fanns det också och ett antal restauranger. Jag kände mig lätt yr. Men under färden runt med min shoppingvagn hittade jag i alla fall det jag var ute efter denna gång, dessutom plockade jag på mig några tvålar, två par pussel, doftpinnar, ett par trosor med mera och lite gott att äta inför kvällen på hotellrummet. Mer än så blev det inte.


Men jag ville också titta lite extra på en annan affär som hade just det jag egentligen var ute efter, konstnärsmaterial. Så jag hittade både oljefärg och akvarellpennor till mycket bra priser, tittade även in i ett par andra affärer men hittade inget som intresserade mig så jag gick istället tillbaka till hotellet för att vila lite på hotellrummet.


Som jag tidigare berättat var det ett stort fint rum som gott och rymde fyra personer, ni ser dubbelsängen på bilden ovan men det fanns också möjlighet att vika ner en våningssäng på en av väggarna om man var en hel familj. Det finns även ett litet köksområde där man kunde koka sig en kopp kaffe eller te. Det blev bara en kortare tur till på hotellet innan jag slog mig ner vid det lila köket för att äta lite ost och annat gott jag handlat under dagen, trevligt men det hade varit lite roligare om man rest med någon kanske. Sedan blev det att krypa ner sängen där jag kollade på tv resten av kvällen.


Dagen efter väntade en god frukost, från 7 på morgonen. Jag tog först en kopp kaffe på rummet innan jag duschade och klädde på mig för att sedan gå ner till den fina frukostmatsalen som ni ser på bilden här ovan. Om man hade velat hade det gått att äta en fin buffémiddag här på kvällen men det gjorde ju inte jag. 


Nu hade vi en hel del tid på oss att handla än mer. För säkerhets skull kunde man redan nu på morgonen lämna av sina shoppingkassar från gårdagen i bussen, innan folk rusade ut för att handla än mer. Jag tog också en tur till affärerna igen men det blev inte så mycket till att handla, jag hade ju redan allt jag behövde. För mig blev detta mest en vänteperiod, jag åt lite men annars väntade jag bara in bussen igen som skulle avgå klockan 14.00, men bussen öppnades redan vid 13.




Sedan bar det åter av, nu mot Stockholm. Jag kan ändå säga att trots jag inte är speciellt shopping-tokig så var detta en perfekt lite utflykt. Det hade säkert varit roligare att samla ihop ett gång vänner men nu reste jag ensam. Flera av de jag pratade med ombord på bussen brukade göra denna resa två gånger om året, både för att shoppa och för att umgås med sina vänner. Skulle jag resa dit igen? Nej inte så troligt för min del, nu har jag sett det och upplevt shoppingen alla talar om. Men jag hade en riktigt kul resa hur som helst,

Text och bild Agneta Nisbeth

Kommentarer